Skip to main content

Fire simple trick der får dig længere på literen

Du er god ved klimaet, sparer penge og kører mere sikkert, hvis du følger en række simple råd, når du kører bil.

Det redder næppe månedens budget, men et femte trick til at spare en smule brændstof er at bremse med motoren. Det gør du ved at slippe speederen uden at trykke koblingen ned – for eksempel når du kører frem mod et rødt lys eller ad afkørslen på motorvejen. De fire andre tips fra Søren Holten Jacobsen kan du se her i galleriet. (Arkivfoto) Foto: Linda Kastrup/Scanpix
Det redder næppe månedens budget, men et femte trick til at spare en smule brændstof er at bremse med motoren. Det gør du ved at slippe speederen uden at trykke koblingen ned – for eksempel når du kører frem mod et rødt lys eller ad afkørslen på motorvejen. De fire andre tips fra Søren Holten Jacobsen kan du se her i galleriet. (Arkivfoto) Foto: Linda Kastrup/Scanpix
1) Kør i det rigtige gear
Det lyder måske banalt, men rigtig mange bilister kører rundt i et for lavt gear.
– Og kører man i fjerde, når man burde køre i femte, koster det 20 procent ekstra brændstof, fortæller Søren Holten Jacobsen.
Har du gearskiftindikator i din bil, så følg den. Også selv om det betyder, at du skal køre i femte gear allerede ved 60 kilometer i timen.
Foto: Scanpix
1) Kør i det rigtige gear Det lyder måske banalt, men rigtig mange bilister kører rundt i et for lavt gear. – Og kører man i fjerde, når man burde køre i femte, koster det 20 procent ekstra brændstof, fortæller Søren Holten Jacobsen. Har du gearskiftindikator i din bil, så følg den. Også selv om det betyder, at du skal køre i femte gear allerede ved 60 kilometer i timen. Foto: Scanpix
2) Kør lidt langsommere
Hastigheden spiller også en stor rolle for, hvor meget benzin eller diesel du bruger – og kører du på motorvejen, kan du igen spare cirka 20 procent brændstof på at køre 110 kilometer i timen frem for 130.
– Så har man ikke noget, man skal nå, er der ingen grund til at stresse, siger chefinstruktøren.
Han anbefaler i samme vending, at du kører med GPS, så du hele tiden har overblikket over, hvor langt du har til din destination.
– Når man ikke stresser, kører man også mere sikkert, påpeger han.
Foto: Scanpix
2) Kør lidt langsommere Hastigheden spiller også en stor rolle for, hvor meget benzin eller diesel du bruger – og kører du på motorvejen, kan du igen spare cirka 20 procent brændstof på at køre 110 kilometer i timen frem for 130. – Så har man ikke noget, man skal nå, er der ingen grund til at stresse, siger chefinstruktøren. Han anbefaler i samme vending, at du kører med GPS, så du hele tiden har overblikket over, hvor langt du har til din destination. – Når man ikke stresser, kører man også mere sikkert, påpeger han. Foto: Scanpix
3) Kør defensivt
Rådet for Sikker Trafik dikterer, at du skal køre bil, når du kører bil – og det bakker Søren Holten Jacobsen op om.
For når du holder fuld fokus på kørslen og orienterer dig langt frem, kan du også her spare benzin.
– Det koster meget brændstof at accelerere, så hvis man kan holde en nogenlunde konstant hastighed, er det optimalt, siger han og uddyber:
– Hvis man kigger efter røde lys langt fremme, så kan man indrette sin hastighed efter det og undgå at bremse helt ned, men i stedet rulle lige så stille frem mod krydset. Det er også en mere behagelig måde at køre på.
Det kræver, at du holder en vis afstand til de forankørende trafikanter, men det øger også trafiksikkerheden væsentligt, påpeger han.
Foto: Scanpix
3) Kør defensivt Rådet for Sikker Trafik dikterer, at du skal køre bil, når du kører bil – og det bakker Søren Holten Jacobsen op om. For når du holder fuld fokus på kørslen og orienterer dig langt frem, kan du også her spare benzin. – Det koster meget brændstof at accelerere, så hvis man kan holde en nogenlunde konstant hastighed, er det optimalt, siger han og uddyber: – Hvis man kigger efter røde lys langt fremme, så kan man indrette sin hastighed efter det og undgå at bremse helt ned, men i stedet rulle lige så stille frem mod krydset. Det er også en mere behagelig måde at køre på. Det kræver, at du holder en vis afstand til de forankørende trafikanter, men det øger også trafiksikkerheden væsentligt, påpeger han. Foto: Scanpix
4) Tjek dæktrykket
At køre med det rette dæktryk er vigtigt af to grunde: Du sparer brændstof, og du kører mere sikkert.
Det er særligt vigtigt at få tjekket i vinterperioden, hvor de kølige temperaturer betyder, at dæktrykket falder. For lavt dæktryk kan koste op mod fem procent mere benzin.
– Få det tjekket hver måned. Det er især vigtigt at få tjekket bagdækkene, siger Søren Holten Jacobsen.
Kører du på jule- eller vinterferie med et stort læs, kan et for lavt dæktryk nemlig have stor betydning for sikkerheden, hvis du skal lave en undvigelsesmanøvre.
Samtidig slider du mindre på dækkene, hvis du kører med det rette tryk. Foto: Scanpix
4) Tjek dæktrykket At køre med det rette dæktryk er vigtigt af to grunde: Du sparer brændstof, og du kører mere sikkert. Det er særligt vigtigt at få tjekket i vinterperioden, hvor de kølige temperaturer betyder, at dæktrykket falder. For lavt dæktryk kan koste op mod fem procent mere benzin. – Få det tjekket hver måned. Det er især vigtigt at få tjekket bagdækkene, siger Søren Holten Jacobsen. Kører du på jule- eller vinterferie med et stort læs, kan et for lavt dæktryk nemlig have stor betydning for sikkerheden, hvis du skal lave en undvigelsesmanøvre. Samtidig slider du mindre på dækkene, hvis du kører med det rette tryk. Foto: Scanpix

En grønnere type benzin er på vej mod de danske tankstationer, men et skift til E10 er langt fra det eneste, du kan gøre, hvis du som bilist vil skåne miljøet en smule.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Og ikke nok med det: Du kan samtidig spare penge, køre mere sikkert og slide mindre på din bil.

Søren Holten Jacobsen, som er chefinstruktør på FDM Sjællandsringen, giver i galleriet over artiklen fire simple trick, der får dig længere på literen i din benzin- eller dieselbil.

Grønnere benzin

Der er store ambitioner om at gøre Danmark – og verdenen – grønnere. Og første skridt mod en grønnere fremtid bliver allerede implementeret fra nytår i år, har Newsbreak.dk tidligere skrevet.

Den 1. januar øges mængden af iblandet bioætanol i oktan 95-benzin på tankstationer landet over.

Den nuværende E5 med 5,75 procent bioætanol erstattes af en ny E10, der indeholder 7,6 procent bioætanol.

Det gælder dog kun for benzin på oktan 95. For højoktan benzin vil der stadig være en lavere mængde iblandet bioætanol, mens det også stadig er mærket med E5.

Skyldes et EU-krav

Grunden til ændringen af indholdet af bioætanol er et ønske fra de højere magter.

I EU er der stor fokus på at mindske bilers CO2-udledning, og det kan blandt andet gøres ved at øge kravene til iblandet bioætanol.

Ændringen fra E5 til E10 vil ifølge brancheorganisationen Drivkraft Danmark mindske udledningen med 200.000 årligt.

E10 er ikke for alle

Selv om E10 er med til at nedsætte CO2-udledningen, og det menes, at biler kan køre ligeså langt på literen på E10, som de kunne på E5, så er der ikke kun fordele ved den nye benzin.

Der findes nemlig benzinbiler, der ikke er godkendt til E10. Faktisk er det ifølge Drivkraft Danmark fem procent af alle producerede biler, der ikke kan tåle den nye benzin.

– Derfor er det vigtigt, at man sikrer sig, at ens bil kan køre på E10-benzin, inden man tanker. Det kan man gøre på hjemmesiden E10benzin.dk eller ved at kontakte bilmærkets importør. Kan bilen ikke køre på E10, anbefaler FDM, at man fremover tanker E5-benzin med et højere oktantal. Også selvom det er lidt dyrere. Ellers risikerer man skader på bilen, siger leder af FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

Del din kommentar