Helt utroligt: Ulykke midt på dansk-tysk grænse

Der er ingen slinger i valsen i samarbejdet, når der sker ulykker tæt på den dansk-tyske grænse - og snart træder endnu større beredskabs-samarbejde i kraft.

Udgivet Opdateret

Søndag bragede to personbiler frontalt sammen i bogstaveligste forstand lige midt på den dansk-tyske grænse ved grænseovergangen Sæd syd for Tønder.

Selvom man måske skulle tro, at det kunne skabe problemer i forhold til hvem, der er ansvarlig for den præhospitale indsats, så er det ingenlunde så. For også her arbejder Danmark og Tyskland tæt sammen til borgernes bedste – et samarbejde, der tirsdag i næste uge endda bliver formaliseret yderligere ved underskrivelsen af “Samarbejdsaftale mellem Region Syddanmark, Stadt Flensborg, Kreis Schleswig-Flensborg og Kreis Nordfriesland om samarbejde ved større uvarslede hændelser”, der er en aftale mellem Danmark og Tyskland om at kunne trække på hinandens ambulance- og hospitalskapacitet i forbindelse med større ulykker.

Det fortæller Kenneth Achner, beredskabsinspektør ved Brand & Redning Sønderjylland samt projektleder på Interreg5a-projektet “Beredskab uden grænser 2.0” til Newsbreak.dk.

Var først fremme

Netop Kenneth Achner var første mand fra beredskabet på stedet ved den frontale ulykke søndag.

– Situationen – hvor alvorlig den end er – overgår næsten enhver fantasi. Vi får meldingen klokken 15.22 fra Alarm 112 om to biler, der er kørt frontalt sammen nøjagtig midt på den dansk-tyske grænse. Vi får også en supplerende besked om, at der er tvivl om hvorvidt bilerne står på den ene side eller den anden side af grænsen. Når biler kører sammen, så rykker de sig ofte nogle meter. I dette tilfælde rykkede de sig cirka fem meter ind på den tyske side af grænsen, forklarer Kenneth Achner.

At Kenneth Achner er første mand på stedet er lidt af en tilfældighed. Når der ringes 112 i grænseområdet, så kan der alt efter hvilket netværk, telefonen der ringes fra, er på, stilles om mellem den danske og den tyske alarmcentral. Og inden for en zone på fem kilometer fra grænsen rekvireres som oftest både dansk og tysk beredskab.

– Selvom ulykken var sket på dansk side, så kan det tyske beredskab nogle gange være hurtigere fremme. Og omvendt. Det samarbejde benytter vi os af, siger Kenneth Achner.

Fastklemt i ulykke

I den ene bil ved ulykken sidder to personer – en mand og en kvinde. Samtidig med at Kenneth Achner ankommer lander en tysk redningshelikopter.

– Lægen tilser de to patienter mens vi afventer, om der er brug for, at vi skal klippe bilen op. På det tidspunkt ankommer de andre danske og tyske redningskøretøjer. Og da ulykken nu befinder sig på tysk grund, så konfererer jeg med den tyske indsatsleder om, hvordan vi griber det an. Vi er enige om, at da de danske køretøjer kom først og står parkeret bedre, end de tyske, så er det vores mandskab, der skal i aktion, hvis det bliver nødvendigt, forklarer Kennet Achner.

– Lægen giver os besked på, at kvinden i bilen skal klippes fri, mens manden får lov til selv at kravle ud. I løbet af relativt kort tid fjerner vi nogle døre og stolpen mellem forsiden og bagsiden af bilen. Kvinden bliver i redningshelikopter fløjet til nærmeste egnet sygehus med traumecenter – i dette tilfælde Flensborg. Der sker typisk det, at kommer man til skade i Tyskland, så bliver man fragtet til et tysk hospital. Sker ulykken i Danmark, så er det som regel et hospital i Danmark, man bliver fragtet til. Men det er altid på baggrund af en lægefaglig vurdering, siger Kenneth Achner.

Praktiseret i årevis

Trods ulykkens alvorlige karakter, så er den ifølge Kenneth Achner et glimrende eksempel på hvor godt et samarbejde der er mellem det danske og tyske redningsarbejde. Og netop dét er baggrunden for, at samarbejdet nu kan bygges yderligere ud:

– Det samarbejde, som vi har praktiseret i årevis her i grænselandet gør, at vi nu også kan få et formaliseret samarbejde, hvor vi hjælper hinanden ved større ulykker. Vi kan komme i situationer, hvor vi har behov for at kunne trække på hinandens beredskab og kapacitet. Det bliver døren nu åbnet op for.

Powered by Labrador CMS