Skip to main content

Hop ikke på disse ulovlige coronareklamer

Fødevarestyrelsen har fundet 12 ulovlige reklamer i en fælles EU-indsats, der skal stoppe ulovlig handel med kosttilskud og fødevarer, som hævder at holde coronavirus væk.

Flere instanser er gået målrettet efter annoncer, der lokker med blandt andet at kunne kurere corona. Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix.

Flere instanser er gået målrettet efter annoncer, der lokker med blandt andet at kunne kurere corona. Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix.

Fødevarestyrelsen er gået på jagt efter netannoncer, som forsøger at sælge vitaminer, hvidløg eller andre fødevarer ved at påstå, at de kan forebygge eller kurere coronavirus.

Den type påstande er der ikke belæg for, og reklamerne er derfor ulovlige og vildleder forbrugerne, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten fredag.

Fødevarestyrelsens Rejsehold deltager netop nu i en fælles EU-aktion mod ulovlig coronarelateret markedsføring af kosttilskud og andre fødevarer.

Siden starten af april har Fødevarestyrelsen indberettet 12 sager til EU-Kommissionen om coronarelateret markedsføring af kosttilskud og fødevarer.

Syv af sagerne er allerede færdigbehandlede af styrelsen og har resulteret i bøder.

Bevidst vildledning

Chefen for Fødevarestyrelsens rejsehold, Michael Rosenmark, anser det for at være meget bevidst, når forhandlere skriver, at et kosttilskud kan helbrede en sygdom.

– Den nemme vej til penge er at sælge et kosttilskud og påstå, at det kan helbrede en sygdom. Den rette vej er at få det godkendt som medicin, hvis man mener, at man har et mirakelmiddel, siger Michael Rosenmark til Jyllands-Posten.

“Meget alvorligt”

Fødevareminister Mogens Jensen kalder det “meget alvorligt, uacceptabelt, urimeligt og ulovligt”, at forhandlere på den måde sundhedsanpriser produkter.

– Der er desværre nethandlere, som forsøger at udnytte folks frygt for coronavirus ved at sælge produkter, som lover mere, end de kan holde. Det skal stoppes, siger han.

– I bedste fald går det ud over folks pengepung. I værste fald tror kunderne, at de er bedre beskyttet og derfor kan slække på myndighedernes retningslinjer om at holde afstand og vaske hænder. Dermed udsætter de sig selv og andre for en endnu større smitterisiko, siger fødevareministeren.

Fødevarestyrelsen samarbejder med blandt andet Skattestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen samt online-markedspladsen dba.dk i aktionen.

Del din kommentar