Skip to main content

Husker du? For 20 år siden blev 113 dræbt

20 år efter en Concorde-ulykke i Paris arbejder flyselskaber stadig på at løse overlydsflyenes problemer.

I dag for 20 år siden styrtede et Concorde-fly ned i Paris. Det kostede 113 personer livet. Og blev samtidig flyets endeligt. KLIK for flere billeder. (Foto: Joachim BERTRAND / Scanpix).
I dag for 20 år siden styrtede et Concorde-fly ned i Paris. Det kostede 113 personer livet. Og blev samtidig flyets endeligt. KLIK for flere billeder. (Foto: Joachim BERTRAND / Scanpix).
I dag for 20 år siden styrtede et Concorde-fly ned i Paris. Det kostede 113 personer livet. Og blev samtidig flyets endeligt. (Foto: Joachim BERTRAND / Scanpix).
I dag for 20 år siden styrtede et Concorde-fly ned i Paris. Det kostede 113 personer livet. Og blev samtidig flyets endeligt. (Foto: Joachim BERTRAND / Scanpix).
En Concorde ses her lette fra Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris i 2001. Foto: Philippe Wojazer/Scanpix
En Concorde ses her lette fra Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris i 2001. Foto: Philippe Wojazer/Scanpix
I dag for 20 år siden styrtede et Concorde-fly ned i Paris. Det kostede 113 personer livet. Og blev samtidig flyets endeligt. (Foto: Joachim BERTRAND / Scanpix).
I dag for 20 år siden styrtede et Concorde-fly ned i Paris. Det kostede 113 personer livet. Og blev samtidig flyets endeligt. (Foto: Joachim BERTRAND / Scanpix).
Concorden. Foto: Charles Platiau/Scanpix.
Concorden. Foto: Charles Platiau/Scanpix.
I dag for 20 år siden styrtede et Concorde-fly ned i Paris. Det kostede 113 personer livet. Og blev samtidig flyets endeligt. (Foto: Georges GOBET /Scanpix).
I dag for 20 år siden styrtede et Concorde-fly ned i Paris. Det kostede 113 personer livet. Og blev samtidig flyets endeligt. (Foto: Georges GOBET /Scanpix).
I 2000 forulykkede en Concorde i Paris. Et af maskinens dæk ramte en flydel, der var faldet af et andet fly, som netop var lettet, og dækket eksploderede. Blot to minutter efter starten styrtede det ned i et hotel. Foto: Joachim Bertrand/AFP
I 2000 forulykkede en Concorde i Paris. Et af maskinens dæk ramte en flydel, der var faldet af et andet fly, som netop var lettet, og dækket eksploderede. Blot to minutter efter starten styrtede det ned i et hotel. Foto: Joachim Bertrand/AFP
Selv om Concorden var beundret af mange, var den en underskudsforretning på grund af sit høje brændstofforbrug. (Arkivfoto.) Foto: Ferran Paredes/Reuters
Selv om Concorden var beundret af mange, var den en underskudsforretning på grund af sit høje brændstofforbrug. (Arkivfoto.) Foto: Ferran Paredes/Reuters
Concordens overlydsbrag gjorde den upopulær flere af de steder, som den fløj hen over. Foto: Stephen Hird/Reuters
Concordens overlydsbrag gjorde den upopulær flere af de steder, som den fløj hen over. Foto: Stephen Hird/Reuters

Concorden var i mange år kongen af luftrummet, og flyselskaber verden over har ikke opgivet drømmen om at skabe en efterfølger, der kan indtage den ledige plads på tronen.

Lørdag er det 20 år siden begyndelsen på enden for maskinen, der kunne flyve 2200 kilometer i timen, næsten to gange lydens hastighed.

(Hvad ved du egentlig om Concorden? Tag quizzen her – få svarene i bunden af artiklen).

Artiklen fortsætter under boksen

Den 25. juli år 2000 styrtede en Concorde ned i et hotel i Paris, hvilket kostede 113 mennesker livet, heraf to danskere.

(I galleriet over artiklen kan du se flere billeder fra ulykken – samt blive klogere på flyet).

Tragedien medførte en større gennemgang af flyets sikkerhed, og i 2003 blev den helt pensioneret, da det ville blive for dyrt at opgradere flyene, som i forvejen gav underskud.

Men kommercielle overlydsfly kan snart være på vej tilbage.

Både Boeing, Lockheed Martin og Airbus er ifølge Business Insider i forskellige stadier af udviklingen af supersoniske passagerfly.

Også mindre selskaber er i gang.

Så sent som denne måned annoncerede den lille virksomhed Boom Supersonic, at den har planer om at begynde testflyvninger med overlydsflyet XB-1 i oktober 2021.

Det vil være gøre Boom Supersonic til det første blandt de selskaber, som arbejder på kommercielle overlydsfly, til at begynde testflyvninger.

– XB-1 er det første skridt på vejen mod at bringe overlydsrejser tilbage til verden, siger Blake Scholl, direktør for Boom Supersonic, i en meddelelse ifølge CNN.

Artiklen fortsætter under boksen

Både Concorden og nutidens overlydsfly kæmper dog med en række udfordringer.

For det første er det svært at skabe så hurtigt et fly, uden at det går voldsomt ud over brændstofforbruget.

Derudover er der larmen fra flyet, der er særligt slem på grund af overlydsbraget, der høres, når chokbølgen fra et overlydsfly passerer jordoverfladen.

Selskabet Spike mener dog med sit bud på et overlydsfly, S-512, at have reduceret overlydsbraget til at svare til en bildør, der lukkes.

Det fortæller direktør Vik Kachoria ifølge Business Insider.

Spikes fly vil efter planen have plads til 18 passagerer og er henvendt til forretningsfolk.

– Overlydsjetfly kommer til at være her i midten af 2020’erne. Jeg forventer, at den almene befolkning vil have adgang til at flyve i overlydsfly i midten af 2030’erne, siger Vik Kachoria til Business Insider.

– Det her kommer til at vokse dramatisk, og det er kun begyndelsen på overlydsflyvninger. Kun tiden kan give os svar på, hvad flyvningens fremtid bliver, og hvor hurtigt vi kommer derhen.

Der var kun 16 kommercielle Concorde-fly i verden, og de var alle ejet af Air France og British Airways.

Flyet blev første gang testet i 1969 og sat i rute i 1976.

Svar: 1a, 2b, 3d, 4b, 5d.

Del din kommentar