Skip to main content

Hver tiende bryder denne lov bag rattet

Én ud af ti danskere har taget en selfie, mens de kørte bil. Det er overaskende ikke de unge, der er de største syndere.

Får du et klip i kørekortet for at køre uden sele, og hvor hurtigt skal du køre, for at det koster et klip? Få svarene i galleriet her, hvor du kan se alle 18 trafikforseelseer, der giver et klip i kørekortet. Foto: Scanpix
Får du et klip i kørekortet for at køre uden sele, og hvor hurtigt skal du køre, for at det koster et klip? Få svarene i galleriet her, hvor du kan se alle 18 trafikforseelseer, der giver et klip i kørekortet. Foto: Scanpix
Mobil osv. straffes hårdere:
Kører du bil og betjener elektroniske apparater, så kan du straffes meget hårdere. På et tidspunkt i 2019, når Rigspolitiets systemer er klar, vil du fremover også få et klip i kørekortet. Klik videre i galleriet for flere fotos og oplysninger. Foto: Colourbox.
Mobil osv. straffes hårdere: Kører du bil og betjener elektroniske apparater, så kan du straffes meget hårdere. På et tidspunkt i 2019, når Rigspolitiets systemer er klar, vil du fremover også få et klip i kørekortet. Klik videre i galleriet for flere fotos og oplysninger. Foto: Colourbox.
Langt de fleste klip i kørekortet bliver givet for at køre for hurtigt. Man får et klip i kørekortet, hvis man kører mere end 30 procent hurtigere end hastighedsgrænsen. Klik videre i galleriet for flere fotos og oplysninger
Foto: René Lind Gammelmark
Langt de fleste klip i kørekortet bliver givet for at køre for hurtigt. Man får et klip i kørekortet, hvis man kører mere end 30 procent hurtigere end hastighedsgrænsen. Klik videre i galleriet for flere fotos og oplysninger Foto: René Lind Gammelmark
Det giver et klip i kørekortet, hvis man ikke holder ordentlig afstand til køretøjet foran. Der er ikke regler om nogen fast afstand, da det afhænger af de konkrete forhold. Rådet for Sikker Trafik har dog følgende tommelfingerregel: “Vil du være sikker på, at afstanden til forankørende er stor nok, er en god tommelfingerregel, at der skal gå mindst to sekunder fra bilen foran passerer et fast punkt, som f.eks. en lygtepæl, til du selv passerer samme sted.”Klik videre i galleriet for flere fotos og oplysninger. Foto: Nils Meilvang/Scanpix 2014)
Det giver et klip i kørekortet, hvis man ikke holder ordentlig afstand til køretøjet foran. Der er ikke regler om nogen fast afstand, da det afhænger af de konkrete forhold. Rådet for Sikker Trafik har dog følgende tommelfingerregel: “Vil du være sikker på, at afstanden til forankørende er stor nok, er en god tommelfingerregel, at der skal gå mindst to sekunder fra bilen foran passerer et fast punkt, som f.eks. en lygtepæl, til du selv passerer samme sted.”Klik videre i galleriet for flere fotos og oplysninger. Foto: Nils Meilvang/Scanpix 2014)
Farlig og ulovlig: 0,8-0,44 sekunders afstand – 18-10 meter ved 80 km/t – 29-16 meter ved 130 km/t. Straffen for denne afstand er klip i kørekortet + 2000 kroner i bøde. Klik videre i galleriet for flere fotos og oplysninger
Farlig og ulovlig: 0,8-0,44 sekunders afstand – 18-10 meter ved 80 km/t – 29-16 meter ved 130 km/t. Straffen for denne afstand er klip i kørekortet + 2000 kroner i bøde. Klik videre i galleriet for flere fotos og oplysninger
Hvis du har børn under 15 år med i bilen, er det dit ansvar som fører, at de er spændt ordentligt fast. Hvis du kører med en mindreårig, der ikke har sele på, kan du også indkassere et klip i kørekortet. Foto: Colourbox
Hvis du har børn under 15 år med i bilen, er det dit ansvar som fører, at de er spændt ordentligt fast. Hvis du kører med en mindreårig, der ikke har sele på, kan du også indkassere et klip i kørekortet. Foto: Colourbox
At køre over for rødt lys giver også et klip i kørekortet. Foto: Colourbox
At køre over for rødt lys giver også et klip i kørekortet. Foto: Colourbox
Det giver ligeledes et klip i kørekortet, hvis man ikke overholder sin vigepligt. Foto: Colourbox
Det giver ligeledes et klip i kørekortet, hvis man ikke overholder sin vigepligt. Foto: Colourbox
Det giver et klip i kørekortet, hvis man overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling. Når man overhaler skal man blandt andet sørge for at vejen er fri for modkørende på en tilstrækkelig lang strækning, og at overhalingen ikke skaber ulempe for andre trafikanter. Foto: Claus Fisker/Scanpix
Det giver et klip i kørekortet, hvis man overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling. Når man overhaler skal man blandt andet sørge for at vejen er fri for modkørende på en tilstrækkelig lang strækning, og at overhalingen ikke skaber ulempe for andre trafikanter. Foto: Claus Fisker/Scanpix
Det koster også et hak i kørekortet, hvis man krydser en spærrelinje med mindre det er nødvendigt på grund af for eksempel vejarbejde. Foto: Morten Stricker/Scanpix
Det koster også et hak i kørekortet, hvis man krydser en spærrelinje med mindre det er nødvendigt på grund af for eksempel vejarbejde. Foto: Morten Stricker/Scanpix
Når du selv bliver overhalet, skal du sørge for at holde speederfoden i ro. Det kan nemlig koste et klip i kørekortet, hvis man sætter farten op, mens man er ved at blive overhalet. Foto: Scanpix
Når du selv bliver overhalet, skal du sørge for at holde speederfoden i ro. Det kan nemlig koste et klip i kørekortet, hvis man sætter farten op, mens man er ved at blive overhalet. Foto: Scanpix
Det giver et klip i kørekortet, hvis man overhaler, hvor der er et fodgængerfelt. Foto: Colourbox
Det giver et klip i kørekortet, hvis man overhaler, hvor der er et fodgængerfelt. Foto: Colourbox
Det giver også et klip i kørekortet, hvis man kører imod færdselsretningen. Foto: Claus Fisker/Scanpix
Det giver også et klip i kørekortet, hvis man kører imod færdselsretningen. Foto: Claus Fisker/Scanpix
Såkaldt slalomkørsel og hasarderet forbikørsel i tæt trafik bliver også straffet med et klip i kørekortet. Foto: Colourbox
Såkaldt slalomkørsel og hasarderet forbikørsel i tæt trafik bliver også straffet med et klip i kørekortet. Foto: Colourbox
Du skal altid køre til højre om et helleanlæg. Hvis du smutter venstre om, kan det give et hak i kørekortet. Foto: M.M.Minderhoud
Du skal altid køre til højre om et helleanlæg. Hvis du smutter venstre om, kan det give et hak i kørekortet. Foto: M.M.Minderhoud
Det koster et klip hvis du ændrer placering eller færdselsretning til fare eller unødig ulempe for andre. Foto: Scanpix
Det koster et klip hvis du ændrer placering eller færdselsretning til fare eller unødig ulempe for andre. Foto: Scanpix
Det bliver også straffet med et klip i kørekortet, hvis du bliver taget i at køre om kap på normale veje. Enhver form for væddeløbskørsel kræver en særlig tilladelse fra politiet. Foto: Scanpix
Det bliver også straffet med et klip i kørekortet, hvis du bliver taget i at køre om kap på normale veje. Enhver form for væddeløbskørsel kræver en særlig tilladelse fra politiet. Foto: Scanpix
Det giver et klip i kørekortet, hvis man kører over en jernbaneoverskæring, når bommene er nede, lysene blinker eller der på anden måde er givet signal til, at man skal standse. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix
Det giver et klip i kørekortet, hvis man kører over en jernbaneoverskæring, når bommene er nede, lysene blinker eller der på anden måde er givet signal til, at man skal standse. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix
Man kan også få et klip i kørekortet, hvis man har et barn med som passager på sin motorcykel, som ikke sidder forsvarligt og efter reglerne. Det er for eksempel helt ulovligt at tage et barn på under fem år med som passager på en tohjulet motorcykel. Foto: Colourbox
Man kan også få et klip i kørekortet, hvis man har et barn med som passager på sin motorcykel, som ikke sidder forsvarligt og efter reglerne. Det er for eksempel helt ulovligt at tage et barn på under fem år med som passager på en tohjulet motorcykel. Foto: Colourbox
Det giver et klip i kørekortet, hvis man kører med en lav koncentration THC (hash) i blodet. Hvis man har en højere koncentration, kan man både få en betinget og ubetinget frakendelse af kørekortet. Foto: Scanpix
Det giver et klip i kørekortet, hvis man kører med en lav koncentration THC (hash) i blodet. Hvis man har en højere koncentration, kan man både få en betinget og ubetinget frakendelse af kørekortet. Foto: Scanpix

Mange af vi danskere har en ualmindelig dårlig vane. Vi bruger mobiltelefonen på tidspunkter, hvor det burde være bandlyst. For eksempel har én ud af ti bilister taget en selfie eller et andet foto, mens de sad bag rattet. Det viser en undersøgelse foretaget af Gallup for Gjensidige forsikring.

Ifølge Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring, er det overhovedet ikke i orden.

– I trafikken skal opmærksomheden kun rettes ét sted hen, og det er mod vejen. Det er helt utilgiveligt, at så mange voksne danskere roder med telefonen, når de burde have blikket på trafikken, udtaler han i en pressemeddelelse.

Udover risikoen, man udsætter sig selv og andre for, koster det også en bøde samt et klip i kørekortet.

I galleriet over artiklen kan man se en række trafikale forseelser, der har samme konsekvens.

Artiklen fortsætter under videoen

Umiddelbart skulle man tro, at det er de yngste bilister, der er de største syndere, men sådan forholder det sig ikke. De 18 til 29-årige tegner sig nemlig “kun” for 13 procent af tilfældene, mens de 30 til 39-årige og de 40 til 49-årige står for henholdsvis 19 procent og 14 procent.

Helt Uacceptabelt

Henrik Sagild understreger dog, at det er ligegyldigt, hvor gammel man er. Man skal aldrig bruge en håndholdt telefon, når man kører.

–  En af de hyppigste årsager til skader i trafikken er uopmærksomhed og i den sammenhæng er en af de helt store syndere selvfølgelig mobiltelefonen. Uanset om man lige skal tjekke en sms, sende et billede eller noget helt tredje, er det helt uacceptabelt, at man fjerner sin opmærksomhed fra trafikken. Det bringer ikke blot en selv, men også andre i fare, siger han.

Undersøgelsen bygger på 1560 repræsentativt udvalgte og adspurgte danskere over 18 år.

Del din kommentar