Skip to main content

Hvor meget vand bør man drikke hver dag?

Vand er vigtigt, men hvornår får man nok vand - og kan man få for meget? Spørgsmålene er mange, men i artiklen får du svaret.

Tit og ofte tænker man kun på vand, når man træner. Men man skal huske det meget oftere. KLIK VIDERE OG SE, HVORDAN DU FÅR MERE VAND I LØBET AF HVERDAGEN. Foto: Colourbox
Tit og ofte tænker man kun på vand, når man træner. Men man skal huske det meget oftere. KLIK VIDERE OG SE, HVORDAN DU FÅR MERE VAND I LØBET AF HVERDAGEN. Foto: Colourbox
Drik i underkanten af en halvliter, når du lige vågner – hvis altså du er voksen. Som barn skal du have mindre. Foto: Colourbox
Drik i underkanten af en halvliter, når du lige vågner – hvis altså du er voksen. Som barn skal du have mindre. Foto: Colourbox
Hvis du drikker kaffe eller te uden mælk og sukker, så kan du drikke op til fire kopper om dagen, der tæller med i dit ‘vand’-budget. Foto: Colourbox
Hvis du drikker kaffe eller te uden mælk og sukker, så kan du drikke op til fire kopper om dagen, der tæller med i dit ‘vand’-budget. Foto: Colourbox
Danskvand kan også hjælpe dig. Du kan vælge både med og uden smag, men du skal undgå mærker med sodium, stevia og lignende. Foto: Colourbox
Danskvand kan også hjælpe dig. Du kan vælge både med og uden smag, men du skal undgå mærker med sodium, stevia og lignende. Foto: Colourbox
Hvis du gnasker et æble i dig om dagen, så tæller det som et halvt glas vand. Foto: Colourbox
Hvis du gnasker et æble i dig om dagen, så tæller det som et halvt glas vand. Foto: Colourbox
Hvis du putter frugt i dit vand, så får du en naturlig smag – og du får samtidig lidt fiber. Foto: Colourbox
Hvis du putter frugt i dit vand, så får du en naturlig smag – og du får samtidig lidt fiber. Foto: Colourbox

Vand. For mange er det nok første tanke, der strejfede en efter at være vågnet op dagen efter en fest.

Artiklen fortsætter under videoen

Man vågner op med hovedpine og en evindelig trang til at fylde kroppen med læske. Det er nemlig vigtigt at få rigeligt med vand, men hvor meget vand er egentlig nok? Og hvorfor er det bedre at drikke vand end det for eksempel er at drikke mælk?

Vand har nemlig mange positive fordele for kroppen, fordi ikke alene giver vand dig hjælp til hovedpinen, men det giver dig også energi – og faktisk hjælper det også med at holde huden lækker og fugtig, selvom vejret kan være et virvar af kulde, blæst og omskiftelighed.

– At have noget væske i kroppen er nødvendigt for at sikre, at vi er på vagt og har energi, men også at holde alt i vores krop i funktion, siger Jaclyn London, der ernæringsdirektør hos Good Housekeeping Institute og fortsætter.

– De fleste af os er nødt til at drikke mellem otte og ti kopper om dagen, men faktisk meget mere, når man tænker over varme, sved, medicin og skift i luftfugtighed, lyder det.

Hvor meget skal man drikke?

Hos Jyllands-Posten har Birgitte Nymann tidligere beskæftiget sig med spørgsmålet om, hvor meget man egentlig skal drikke. Birgitte Nymann er personlig træner, kostvejleder og forfatter til flere bøger omkring kost og sundhed.

– Som udgangspunkt skal du drikke 1/3 af din kropsvægt i deciliter om dagen. Vejer du 60 kg, svarer det til to liter. Men det er ikke nødvendigvis her, du skal starte. Hvis du ikke har været vant til at drikke vand, er to liter om dagen voldsomt for dig, siger hun til avisen.

Men faktisk kan det også gå så galt, at ens nyrer mister evnen til at udskille urin fra kroppen, hvis du drikker for meget.

Det fortæller Erling Bjerregaard Pedersen, der er professor ved klinisk institut for medicin på Aarhus Universitet til Samvirke.

– Der er nogle processer i nyrerne, der sørger for, at du har det vand og salt i kroppen, du skal have. Hvis du drikker 4-5 liter vand om dagen gennem en længere periode, tager nyrerne skade. Så går der kludder i systemet, siger professoren.

I galleriet øverst er der en række bud på, hvordan man får mere vand i løbet af dagen.

Del din kommentar