Skip to main content

Kalk er livsvigtigt for dig: Sådan får du nok

Det er ikke kun børn og ældre, der skal være opmærksomme på at få nok calcium - eller kalk, som det også kaldes.

Mælk er en rigtig god kilde til calcium. KLIK VIDERE OG SE, HVILKE ANDRE FØDEVARER, DER ER GODE KILDER TIL CALCIUM. Arkivfoto.
Mælk er en rigtig god kilde til calcium. KLIK VIDERE OG SE, HVILKE ANDRE FØDEVARER, DER ER GODE KILDER TIL CALCIUM. Arkivfoto.
Havregryn. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Havregryn. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Bladgrøntsager – for eksempel spinat. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Bladgrøntsager – for eksempel spinat. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Bælgfrugter. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Bælgfrugter. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Tofu. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Tofu. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Nødder. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Nødder. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Mandler. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Mandler. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Sesamfrø. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Sesamfrø. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Figner. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Figner. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Ost. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Ost. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Surmælksprodukter. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Surmælksprodukter. Kilde: Samvirke. Arkivfoto.
Sardiner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Sardiner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Hvide bønner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Hvide bønner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kinakål. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kinakål. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Appelsiner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Appelsiner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Broccoli. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Broccoli. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Røde bønner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Røde bønner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Man – only hands to be seen – in supermarket as shop assistant; he is carrying a cauliflower
Man – only hands to be seen – in supermarket as shop assistant; he is carrying a cauliflower

Calcium- eller kalk – er et af de vigtigste mineraler overhovedet, og derfor er mangel på calcium en tilstand, man bør tage meget alvorligt.

Calcium er især vigtigt for opbygningen af muskler og knoglemasse.

Det skriver Samvirke.

Derfor er det vigtigt, at personer i alle aldersgrupper sørger for at få nok af det livsvigtige mineral, har Grethe Andersen, der er tidligere chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer og nu selvstændig ernæringsekspert, tidligere udtalt til Samvirke.

– Knogler, muskelvæv og røde blodlegemer opbygges og nedbrydes gennem hele livet, og derfor har alle i alle aldre behov for calcium og de øvrige mineraler, der bruges i knogler og tænder, siger Grethe Andersen.

I galleriet ovenfor kan du se, hvilke fødevarer der er gode kilder til calcium.

Symptomer på mangel på calcium

Ifølge Netdoktor.dk er symptomer på mangel på calcium i første omgang svaghed i musklerne og eventuelle knoglebrud.

Senere vil symptomer som prikken og stikken i fingrene og ved munden, kramper, mentale forstyrrelser, hjertestop og knogleskørhed måske ses.

Artiklen fortsætter under videoen

Det anbefalede daglige indtag for voksne er 800 milligram.

Mangel på calcium vil ifølge Sundhed.dk typisk opstå, fordi man har en sygdom, der gør, at kroppens optag af mineralet bliver dårligere.

Behandling af mangel på calcium vil derfor typisk være, at man får fastlagt, hvilken sygdom man har, og derefter behandler den.

Ofte stillede spørgsmål:

Hvad er calcium?

Calcium er et af de vigtigste mineraler for kroppen, og det har blandt andet stor betydning for musklerne og knoglerne.

Hvordan føles mangel på calcium?

Symptomerne er svaghed i musklerne, knoglebrud, prikken og stikken i fingrene og ved munden, kramper, mentale forstyrrelser, hjertestop og knogleskørhed.

Hvor meget calcium skal man have?

800 milligram om dagen for voksne.

Del din kommentar