Kan du faktisk stole på brugeranmeldelser?

Svaret er i flere tilfælde nej.

Man skal være opmærksom, når man handler ind online. Genrefoto.
Udgivet Opdateret

Snyd på nettet kommer i mange former. Newsbreak.dk fortalte tidligere på måneden om en svindelform, hvor falske brugere køber ægte produkter og får dem sendt til sagesløse personer for på den måde at kunne oprette “rigtige” anmeldelser af produktet på sider som Amazon.

Formålet med denne type svindel er at give en virksomhed så mange positive (falske) anmeldelser, at salgssidens algoritme gør virksomheden synlig for potentielle købere, der selv kan have svært ved at gennemskue, hvorfor en virksomhed har en masse positive anmeldelser fra tilsyneladende glade kunder.

Falske, dårlige, anmeldelser

Det viser sig dog, at denne form for snyd kun er én blandt flere måder, hvorpå indehavere af internetvirksomheder forsøger at give sig selv en fordel i forsøget på at nå ud til så mange kunder som muligt.

BBC skriver således om en anden type svindel, der også kredser omkring anmeldelser. På føromtalte Amazon kan man sortere efter produkter ud fra anmeldelser, så man kun ser produkter, der får 4, 4,5 eller 5 stjerner.

På den måde kan man sortere alle de virksomheder, der kun sælger skrammel, fra, da det vel kun er dem, der kan “prale” af at have en masse 1-stjernede anmeldelser, ikke?

Ifølge BBC er der desværre en del, der tyder på, at svindlere målrettet går efter at få virksomheder til at opgive deres forretning ved at bombardere dem med dårlige, fiktive, anmeldelser.

BBC har talt med Ella Keyes, der i en periode tjente godt 25.000 kroner om måneden på salg via Amazon. Hun solgte produkter til dem, der netop havde forøget familien, og hun havde generelt positive anmeldelser fra sine kunder, indtil hun en dag blev bombarderet med negative anmeldelser.

– Det gjorde ikke det store i starten, fordi jeg havde nok positive anmeldelser til at stå imod med. Men der kom flere og flere (dårlige anmeldelser, /red.), og til sidst forsvandt mit salg, siger Ella Keyes til BBC.

Gav op

I sidste ende opgav Ella at drive forretning på Amazon, og hun er ikke ene om at blive udfordret af falske anmeldelser. BBC har også talt med Janson Smith, der i dag driver et konsulentfirma, der hjælper folk, der oplever at blive angrebet med dårlige anmeldelser på Amazon.

– Jeg tror, at nogle sælgere har opdaget, hvor svært det er at snyde sig til gode anmeldelser. De vælger at komme af med konkurrenterne istedet for, siger Janson Smith til BBC.

BBC skriver, at Amazon på det seneste har fjernet tusindvis af falske anmeldelser fra deres sider, men udfordringen er, at Amazon i sig selv er en gigantisk virksomhed, med ekstremt mange varer til salg, både fra Amazon selv og fra andre aktører. BBC skriver, at der siden 2015 er blevet solgt flere varer fra eksterne aktører, end fra Amazon selv, på Amazon.

– Jeg tror, at Amazon gør deres bedste, men jeg tror også, at det er katten efter musen. De er hele tiden et skridt bagefter, siger Janson Smith til BBC.

Powered by Labrador CMS