Kø på hjemmeside: Tusindvis af danskere tjekker dette

Tusindvis af borgere sidder mandag morgen i kø på hjemmesiden borger.dk, hvor man kan tjekke, hvor mange feriepenge man har optjent.

Udgivet Opdateret

Tidligt mandag blev det aftalt i Folketinget at udbetale tre ugers indefrosne feriepenge senere i år.

Tusindvis af borgere sidder mandag morgen i kø på hjemmesiden borger.dk, hvor man kan tjekke, hvor mange feriepenge man har optjent.

Der er ved 9-tiden omkring 12.000 i kø og mere end en times ventetid for at få adgang til opgørelsen.

ATP, der administrerer feriepengene, gør opmærksom på, at det ikke er muligt at se, præcis hvor mange penge der tikker ind på kontoen.

– Vi opfordrer til, at du venter med at tjekke dine indefrosne feriemidler. Du optjener stadig feriemidler frem til den 31. august. Derfor kendes det fulde beløb, du har til gode, ikke endnu, skriver ATP.

For at få udbetalt penge skal man have haft et lønnet job i perioden september 2019 til udgangen af august i år.

Udbetalt til oktober

Pengene bliver udbetalt senest til oktober, hvilket skyldes tekniske årsager, oplyser Finansministeriet.

Den præcise udbetaling afhænger af ens årsindkomst – herunder om man betaler topskat.

Ifølge Danmarks Statistik tjener en gennemsnitlig lønmodtager 455.000 kroner om året.

Med den indkomst har man udsigt til en udbetaling på cirka 19.000 kroner efter skat, viser beregninger fra Danske Bank.

Hvis man for eksempel tjener 300.000 kroner om året, vil det være en udbetaling på 12.600 kroner.

En årsindkomst på en million kroner vil give 32.400 efter skat.

Offentlig digitalisering

Offentlig digitalisering i Danmark har gennem har siden 1990’erne sigtet mod at modernisere danskernes velfærd og effektivisere den offentlige sektor. I dag er Danmark internationalt i front med brugen af it og digitale løsninger, og danskerne er godt på vej til at bo og arbejde i et digitalt Danmark, hvor internettet for langt de fleste er den primære indgang til det offentlige.

Siden årtusindskiftet har det offentlige lanceret en lang række digitale services og selvbetjeningsløsninger. Så godt som alle danskere har en NemKonto, NemID og adgang til Digital Post. NemKonto gør, at myndighederne ved, hvilken konto en udbetaling skal sættes ind på. Og med NemID kan man sikkert identificere sig online.

Digital tinglysning gør det lettere at købe og sælge bolig. Der er etableret fælles tværgående portaler som sundhed.dk, borger.dk og Virk. Og der er oprettet et eIndkomst-register, så man som borger på en række områder ikke længere skal indberette og dokumentere ændringer i sin indkomst for at få den ydelse, man skal have udbetalt.

Senest er der indført Digital Post og obligatorisk digital selvbetjening for borgere og virk­somheder, så fx anmeldelse af cykeltyveri og flytning klares online. Telemedicinske løsninger, bl.a. til borgere med KOL (rygerlunger), og digitale læremidler er i gang med at blive udbredt over hele landet. Og en række offentlige grunddata er gjort gratis tilgængelige for borgere, virksomheder og myndigheder.

Siden 2001 har digitaliseringsinitiativer været drevet af et tæt og forpligtende samarbejde mellem kommuner, regioner og staten. Det gælder særligt på områder, hvor det er nødvendigt og hensigtsmæssigt at skabe tværgående løsninger. Arbejdet har været forankret i flerårige strategier, hvor den nuværende, som er den femte i rækken, trådte i kraft i 2016.

Frem mod 2020 skal stat, regioner og kommuner arbejde for at nå tre mål: Det digitale skal være let, hurtigt og sikre god kvalitet. Offentlig digitalisering skal give gode vilkår for vækst, og endelig skal der være fokus på informationssikkerhed, tryghed og tillid.

Mange af de konkrete initiativer er forankret i Digitaliseringsstyrelsen, som er en styrelse under Finansministeriet og ministeren for offentlig innovation.

Kilde: Hansen, Mette Bruus: Danmark – it i Den Store Danske på lex.dk. Hentet 15. juni 2020 fra https://denstoredanske.lex.dk/Danmark_-_it

Powered by Labrador CMS