Skip to main content

Mange danskere går på ferie med denne bekymring

22 procent af danskerne går på sommerferie med bekymringer for sygdom og jobsituation, viser undersøgelse.

Det er helt normalt at blive deprimeret efter ferien. KLIK VIDERE OG SE GODE TIPS TIL, HVORDAN DU KOMMER SÅ LET SOM MULIGT GENNEM DEN BRATTE OVERGANG MELLEM FERIE OG ARBEJDE. Arkivfoto.
Det er helt normalt at blive deprimeret efter ferien. KLIK VIDERE OG SE GODE TIPS TIL, HVORDAN DU KOMMER SÅ LET SOM MULIGT GENNEM DEN BRATTE OVERGANG MELLEM FERIE OG ARBEJDE. Arkivfoto.
HOLD DEN FØRSTE DAG FRI FOR MØDER:  Hvis du sidder på kontor: Prøv at holde den første dag fri for møder, så der er tid til at komme igennem mailbakken og lige lande igen. Foto: Scanpix
HOLD DEN FØRSTE DAG FRI FOR MØDER: Hvis du sidder på kontor: Prøv at holde den første dag fri for møder, så der er tid til at komme igennem mailbakken og lige lande igen. Foto: Scanpix
BOOK DIN NÆSTE FERIE MED DET SAMME:  Det er vigtigt at have noget at se frem til – uanset om det er et weekend-kro-ophold eller en tre ugers ferie i Thailand. Book derfor din næste ferie med det samme. Arkivfoto.
BOOK DIN NÆSTE FERIE MED DET SAMME: Det er vigtigt at have noget at se frem til – uanset om det er et weekend-kro-ophold eller en tre ugers ferie i Thailand. Book derfor din næste ferie med det samme. Arkivfoto.
START EN ONSDAG: Hvis det er muligt at planlægge din ferie ”skævt”, så vent med at starte til midt på ugen. Det giver en blødere opstart og et velfortjent pusterum i weekenden. Foto: Scanpix
START EN ONSDAG: Hvis det er muligt at planlægge din ferie ”skævt”, så vent med at starte til midt på ugen. Det giver en blødere opstart og et velfortjent pusterum i weekenden. Foto: Scanpix
DET ER I ORDEN AT VÆRE BAGUD: Man er pr. definition bagud, når man kommer tilbage fra ferie. Slå derfor koldt vand i blodet og tænk på, at masser af ting sandsynligvis har løst sig af sig selv, mens du har været væk. Arkivfoto.
DET ER I ORDEN AT VÆRE BAGUD: Man er pr. definition bagud, når man kommer tilbage fra ferie. Slå derfor koldt vand i blodet og tænk på, at masser af ting sandsynligvis har løst sig af sig selv, mens du har været væk. Arkivfoto.
HOLD IGEN PÅ PRIVATFRONTEN: Hold den første uge fri for private aftaler – du har brug for at lade op derhjemme efter arbejde. Vent eventuelt også med at gå i fitnesscenter og hvad du ellers plejer at lave i din fritid. Arkivfoto.
HOLD IGEN PÅ PRIVATFRONTEN: Hold den første uge fri for private aftaler – du har brug for at lade op derhjemme efter arbejde. Vent eventuelt også med at gå i fitnesscenter og hvad du ellers plejer at lave i din fritid. Arkivfoto.
TAG DE NEMME OPGAVER FØRST: Lav en to-do-liste og gå i gang med de nemme opgaver først. Forskning viser, at lykkecentret i hjernen blusser op, hver gang man streger opgaver ud på en liste, så sørg for at skrive selv de mindste ting ned. Foto: Scanpix
TAG DE NEMME OPGAVER FØRST: Lav en to-do-liste og gå i gang med de nemme opgaver først. Forskning viser, at lykkecentret i hjernen blusser op, hver gang man streger opgaver ud på en liste, så sørg for at skrive selv de mindste ting ned. Foto: Scanpix
HOLD DIG FRA OVERARBEJDE: Hvis du sidder på kontor: Lad være med at tage ekstremt lange dage den første uge, hvor du forsøger at indhente alt det forsømte – du risikerer bare at brænde ferie-effekten af lige med det samme. Gør det i stedet nemt for dig selv og acceptér at det tager tid at komme op i omdrejninger igen. Foto: Scanpix
HOLD DIG FRA OVERARBEJDE: Hvis du sidder på kontor: Lad være med at tage ekstremt lange dage den første uge, hvor du forsøger at indhente alt det forsømte – du risikerer bare at brænde ferie-effekten af lige med det samme. Gør det i stedet nemt for dig selv og acceptér at det tager tid at komme op i omdrejninger igen. Foto: Scanpix

Sommerferien står for døren, og mange pakker tasken med badetøj, solcreme og let sommertøj.

Men hver femte dansker har også coronarelaterede bekymringer om helbred og jobsituation med i bagagen, når de går på ferie.

Det viser en ny undersøgelse foretaget blandt cirka 2500 danskere, som Kantar Gallup har lavet for pensionsselskabet PFA.

22 procent erklærer sig enige eller meget enige i, at coronakrisen har påvirket dem psykisk. De bekymrer sig om at blive syge eller miste deres arbejde.

Andelen ligger på 25 procent for de 25-34-åriges vedkommende.

– I flere år har der været tendens til, at mange henvender sig til os med stressrelaterede problematikker efter sommerferien og efter nytår.

– Når man lægger et turbulent forår med corona oveni, hvor mange medarbejdere har skullet være omstillingsparate, så har det krævet ekstra ressourcer, siger Rikke Bay Haaber, som er chef for strategisk sundhed i PFA.

Ferien stresser

De seneste år har der i gennemsnit været 25 procent flere anmeldelser om stress fra kunderne på helbredssikringen i PFA om måneden i efteråret i forhold til gennemsnittet for hele året.

Det skyldes ifølge Rikke Bay Haaber, at man ikke altid får den mentale pause, man håber på.

Mange danskere er psykisk påvirket af corona krisen og går på ferie med coronarelaterede bekymringer. Samtidig er sommerferien ofte en katalysator for stress, så det er vigtigt at være opmærksom på sit mentale helbred, lyder det fra PFA. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Mange danskere er psykisk påvirket af corona krisen og går på ferie med coronarelaterede bekymringer. Samtidig er sommerferien ofte en katalysator for stress, så det er vigtigt at være opmærksom på sit mentale helbred, lyder det fra PFA. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Ifølge overlæge Nanna Hurwitz Eller kan det også skyldes, at man har for høje forventninger til ferien, og hvad den skal indeholde.

Hun er ansat ved arbejds- og miljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital.

– Man må være realistisk omkring ferien og ikke proppe kalenderen med en masse aftaler.

– Man kan også med fordel meddele sine kolleger eller kunder, at der først kommer svar på et bestemt tidspunkt, som ikke er under eller lige efter ferien, forklarer hun.

I forhold til coronarelaterede bekymringer råder hun til, at man forsøger at komme dem til livs.

– At forestille sig alt muligt kan bestemt give en masse stress-symptomer. Jeg mener, at det er vigtigt at få adskilt bekymringerne fra noget, som man har en konkret viden om.

Ifølge Stressforeningen lider 250.000-300.000 danskere af alvorlig stress.

I galleriet ovenfor kan du få gode råd til, hvordan du undgår stress, når du starter op efter ferien.

Del din kommentar