Skip to main content

Nummerplade-nyt: Måske kan du få Dannebrog-plade

EU-flag, dannebrog eller slet ikke noget flag?

Kunne du finde på at skifte nummerplade til en med dannebrog i stedet for EU-flaget? Det er teknisk set muligt, men det kræver dog, at Folketinget synes, det er en god idé. I Galleriet her kan du se en række nummerplader, du dog aldrig kommer i nærheden af som almindelig bilist. (Foto: Claus Fisker/Scanpix 2017)
Kunne du finde på at skifte nummerplade til en med dannebrog i stedet for EU-flaget? Det er teknisk set muligt, men det kræver dog, at Folketinget synes, det er en god idé. I Galleriet her kan du se en række nummerplader, du dog aldrig kommer i nærheden af som almindelig bilist. (Foto: Claus Fisker/Scanpix 2017)
Det kommer nok ikke som den store overraskelse, men med mindre du gifter dig ind i Kongehuset, så kommer du aldrig til at montere en såkaldt krone-nummerplade på din bil. Det er forbeholdt dronning Margrethe og resten af den kongelige familie. Her er det afdøde prins Henriks “Krone 3”-model, en Buick-cabriolet. Arkivfoto Scanpix
Det kommer nok ikke som den store overraskelse, men med mindre du gifter dig ind i Kongehuset, så kommer du aldrig til at montere en såkaldt krone-nummerplade på din bil. Det er forbeholdt dronning Margrethe og resten af den kongelige familie. Her er det afdøde prins Henriks “Krone 3”-model, en Buick-cabriolet. Arkivfoto Scanpix
Diplomatplader med blå baggrund er også nummerplader som du aldrig kan få fingre i. Altså med mindre du bliver diplomat i et eller andet omfang. Diplomatpladerne dækker talrækkerne fra 76 000 til 77 999. Arkivfoto: Wikipedia.org
Diplomatplader med blå baggrund er også nummerplader som du aldrig kan få fingre i. Altså med mindre du bliver diplomat i et eller andet omfang. Diplomatpladerne dækker talrækkerne fra 76 000 til 77 999. Arkivfoto: Wikipedia.org
Alle numre med færre end fem cifre – altså to bogstaver og tre eller fire cifre – er afsat til knallerter, traktorer og påhængsvogne – samt til faste prøveskilte til biler og motorcykler. Arkivfoto: Scanpix
Alle numre med færre end fem cifre – altså to bogstaver og tre eller fire cifre – er afsat til knallerter, traktorer og påhængsvogne – samt til faste prøveskilte til biler og motorcykler. Arkivfoto: Scanpix
Der findes desuden er række særlige nummerplader til eksempelvis militæret (sorte med gul skrift), lufthavne (rød med hvid skrift) og Beredskabsstyrelsen (blå med orange skrift). Arkivfoto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix
Der findes desuden er række særlige nummerplader til eksempelvis militæret (sorte med gul skrift), lufthavne (rød med hvid skrift) og Beredskabsstyrelsen (blå med orange skrift). Arkivfoto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix

Interessant svar fra skatteminister til folketingsmedlem antyder på sin vis, at det kan lade sig gøre – med politisk vilje – at indføre nummerplader med dannebrogsflag i stedet for det nuværende EU-flag. Dog ikke uden forbehold.

I et såkaldt udvalgsspørgsmål fra Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt, der er medlem af blandt andre Folketingets EU-udvalg, spørger parlamentarikeren ganske konkret, hvilken “betydning ændringen af Wienerkonventionen fra 2006 har for muligheden for, at nummerplader med Dannebrog og kendingsbogstaverne DK kan anvendes i henhold hertil?”

Efter nogle måneders tygge-tid er det lykkedes Skatteministeriet og -minister Morten Bødskov (S) at komme frem til et fyldestgørende svar. Her fremgår det faktisk, at der i udgangspunktet ikke er noget til hinder for at indføre nummerplader med Dannebrog i stedet for EU-flag. Dog ikke uden forbehold.

Vigtigt er det også at nævne, at det altså først og fremmest vil kræve en politisk beslutning, før sådanne nummerplader kan indføres.

Det frie valg

Netop med en folketingsbeslutning blev det i 2009 indført, at danske bilkøbere skulle have et frit valg til at vælge mellem den klassiske flag- og kendingsbogstavsløse nummerplade og så en nyindført EU-plade.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Det skete for at udfase det ellipseformede landemærke, der var påkrævet for at føre sin bil i et andet land. Det er stadig tilfældet, men med EU-pladen er det altså ikke længere nødvendigt. Kun med den “klassiske” nummerplade kræves der et ellipse-mærke med DK på.

Hos Dansk Folkeparti, der er et af de mere EU-skeptiske partier i Danmark, har der aldrig været glæde over den beslutning. Det anskues som en reklame for EU.

Mærkesag

Dannebrogsnummerpladerne er lidt af en mærkesag for DF’erne. For eksempel blev det i Folketingssamlingen 2012-2013 stillet som et konkret forslag i Folketinget, at der netop skulle indføres nummerplader med Dannebrog.

Forslagsstillerne så helst, at EU-nummerpladen helt blev opgivet. Men da det næppe sker, ønsker Dansk Folkeparti at sikre, at folk, der ikke vil køre rundt og reklamere for EU, får mulighed for at vælge en nummerplade med et dannebrog. Ved indførelse af en nummerpladetype med dannebrog med samme placering, som EU-flaget har i dag, kan favoriseringen af EU-nummerpladerne neutraliseres“, lød begrundelsen.

Forslaget blev forkastet og dømt ligegyldigt. Nu tyder noget altså på, at partiet har genoptaget nummerplade-interessen.

Acceptabelt eller ej

I det svar, som Morten Bødskov og ministeriet har sendt Morten Messerschmidt, fremgår det så, at der som sådan ikke er noget juridisk eller konventionsbaseret til hinder for, at Danmark kan indføre andre nummerplader, hvis Folketinget synes det.

Grundigt som det bør fremgår det også af svaret, at de øvrige 27 EU-lande er blevet spurgt, om de reelt – dog hypotetisk – ville godkende en nummerplade med dannebrog og “DK” på i stedet for det ellipseformede DK-mærke. Det har 23 lande svaret på.

Kroatien, Portugal, Ungarn og Østrig har svaret, at de ikke vil godkende det som en fuldgod erstatning, mens Cypern, Malta, Slovakiet og Rumænien slet ikke har svaret. De resterende lande vil acceptere en nummerplade med Dannebrog.

En dansk nummerpladetype med kendingsbogstaverne DK og Dannebrog vil som udgangspunkt have samme retlige virkning og praktiske funktion som det ellipseformede
klistermærke eller EU-nummerpladen i de lande, der har tiltrådt, og om nødvendigt inkorporeret, ændringen af Wienerkonventionen fra 2006 i national ret“, skriver Skatteministeriet i svaret.

Del din kommentar