Skip to main content

Nye afgifter: Her er de mest populære biler

Bilsalget kører med håndbremsen trukket fra årets start

Der forventes langt flere grønne biler solgt, men det er langt fra dem, der topper nu. SE DE TI MEST SOLGTE BILER I GALLERIET. Foto: Scanpix
Der forventes langt flere grønne biler solgt, men det er langt fra dem, der topper nu. SE DE TI MEST SOLGTE BILER I GALLERIET. Foto: Scanpix
10) Ford Kuga Plug-in Hybrid – 219 solgte. Det er listens eneste “grønne” bil. Foto: 	Rutger van der Maar/Wikimedia Commons
10) Ford Kuga Plug-in Hybrid – 219 solgte. Det er listens eneste “grønne” bil. Foto: Rutger van der Maar/Wikimedia Commons
9) Toyota Yaris – 231 solgte. Foto: Scanpix
9) Toyota Yaris – 231 solgte. Foto: Scanpix
8) Ford Kuga – 237 solgte. Foto: Scanpix
8) Ford Kuga – 237 solgte. Foto: Scanpix
7) Audi Q2 – 242 solgte. Foto: Scanpix
7) Audi Q2 – 242 solgte. Foto: Scanpix
6) Skoda Octavia – 245 solgte. Foto: Scanpix
6) Skoda Octavia – 245 solgte. Foto: Scanpix
5) Citroen C3 – 291 solgte. Foto: Scanpix
5) Citroen C3 – 291 solgte. Foto: Scanpix
4) Opel Corsa – 297 solgte. Foto: Scanpix
4) Opel Corsa – 297 solgte. Foto: Scanpix
3) BMW 3’er serien – 299 solgte. Foto: Scanpix
3) BMW 3’er serien – 299 solgte. Foto: Scanpix
2) Peugeot 208 – 353 solgte. Foto: Scanpix
2) Peugeot 208 – 353 solgte. Foto: Scanpix
1) Nissan Qashqai – 445 solgte. Foto. Scanpix
1) Nissan Qashqai – 445 solgte. Foto. Scanpix

Coronanedlukningen har lagt bilsalget på is.

Der er i årets første måned “kun” solgt godt 10.000 biler, og det ærgrer Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Med indførslen af et nyt afgiftssystem havde direktøren ellers set frem til, at der skulle være fut i salget, siger han i en pressemeddelelse:

– Oven på vedtagelsen af det nye afgiftssystem var der lagt i kakkelovnen til, at januar skulle blive en rigtigt god måned for os. Det satte coronaen imidlertid en stopper for. Vi forstår naturligvis coronasituationens alvor, men appellerer samtidig til, at myndighederne vil gribe restriktionerne af detailhandlen mere nuanceret og differentieret an, siger han.

Trods de svære betingelser har særligt salget af grønne biler dog fået et nøk opad i årets første måned. Se de ti mest populære biler i galleriet over artiklen.

Mads Rørvig oplyser videre, at bilforhandlere som oftest kan garantere mindst 100 kvadratmeter per kunde.

Bilsalget var i januar 2021 mere end 45 procent lavere end samme måned i 2020.

Nye afgifter på vej

Regeringen og støttepartier blev i december enige om en grøn omstilling af vejtransporten, der skønnes at medføre 775.000 el- og hybridbiler i 2030.

Aftalen indeholder også initiativer, der reducerer udledningen af drivhusgasser med 2,1 millioner ton.

Den forventes at træde i kraft 1. juni 2021, men vil reelt have virkning fra 18. december 2020 med tilbagevirkende kraft.

Delte meninger

Men mens Mads Rørvig og De Danske Bilimportører mener, at de nye afgifter bør sætte fut i bilsalget allerede nu, så er holdningen lodret modsat hos bilejernes forbrugerorganisation FDM.

– Vent med at købe en ny bil, lyder det decideret fra FDM.

Det skyldes, at lovforslaget til ændring af registreringsafgiften endnu ikke er blevet politisk vedtaget, og det skaber “forvirring og usikkerhed”.

– Helt overordnet er vi glade for, at der er fundet en ny løsning, der også kommer til at gøre det nemmere og mere fordelagtigt at købe en ny elbil eksempelvis, siger Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør i FDM.

– Men da lovforslaget ikke er vedtaget endnu, så er der usikkerhed omkring, hvordan det endelig lovforslag ender og dermed prisen for forbrugeren.

Du lægger ud

Det er dog ikke den eneste problemstilling. FDM peger også på, at Skat ikke er klar til at administrere det nye afgiftssystem før en gang til juni.

– Så når en forbruger i dag går ud og køber en bil, så bliver det i gåseøjne a conto, at man opkræver afgiften. Så kan forbrugeren risikere at lægge en for høj afgift ud, indtil man på et tidspunkt kan få sine penge tilbage.

Helt konkret betyder det, at hvis man eksempelvis køber en Volkswagen E-UP-elbil eller en Tesla Model S-elbil, så skal man betale registreringsafgift på henholdsvis 11.700 kroner og 423.800 kroner.

Det burde man ikke med det nye lovforslag, men da systemet ikke er klart, skal man alligevel betale pengene. De vil så blive tilbagebetalt på et senere tidspunkt.

– Vi håber, at politikerne kan finde en løsning, der ikke sætter forbrugerne i klemme.

– Vi risikerer at se ind i et halvt år, hvor der kunne være solgt flere grønne biler, men hvor forbrugerne bør holde sig tilbage, indtil der er afklaring på den endelig pris, og hvordan man sikrer sig, at forbrugerne ikke skal lægge penge ud til en afgift, der er for høj, siger Thomas Møller Thomsen.

Del din kommentar