Borger får medhold om parkeringsbøde

Med parkeringsapp havde en forbruger betalt parkering til forkert område og fik en bøde, som nu er omstødt

Forbrugeren, der har fået parkeringsbøden, er advokat og har selv ført sin sag gennem de tre instanser, oplyser forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto).
Forbrugeren, der har fået parkeringsbøden, er advokat og har selv ført sin sag gennem de tre instanser, oplyser forbrugerombudsmanden. (Arkivfoto).
Udgivet Opdateret

En parkeringsbøde er netop blevet omstødt i Højesteret.

Det sker, efter at en forbruger, der ved en fejl betalte for sin parkering i et forkert område, har fået medhold i, at det ikke var hans skyld.

Det skriver Forbrugerombudsmanden, som har været inde over sagen, i en pressemeddelelse.

Borgeren, der fik parkeringsbøden, er advokat og har selv ført sagen i alle tre instanser.

Vedkommende parkerede i juni 2018 sin bil i en aarhusiansk parkeringskælder, hvor han brugte appen EasyPark til at betale.

Bruger GPS

Tjenesten bruger telefonens gps til at vise, hvilket parkeringsområde man befinder sig i.

Men appen viste det forkerte område. Og derfor fik han en parkeringsbøde, da han havde registreret parkering et andet sted, end der hvor bilen holdt.

Selv om det står i EasyParks betingelser, at kunden selv skal sikre sig, at det foreslåede område svarer til bilens egentlige placering, har han fået medhold i sagen.

Må ikke opkræve bøde

Dermed er parkeringsselskabet Apcoa Parking A/S ikke berettiget til at opkræve en parkeringsbøde. Selskabet må selv bære risikoen for, at forbrugeren havde betalt for det forkerte område, lyder dommen fra Højesteret.

Retten bemærker, at forbrugeren ikke, da han godkendte parkeringen, var blevet mødt af en advarsel, der opfordrede ham til at kontrollere, om det angivne område også passede med bilens faktiske placering.

Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, trådte ind i sagen i Højesteret til støtte for forbrugeren.

- Når et parkeringsselskab skilter med, at forbrugerne kan betale med en app, så må parkeringsselskabet også stå inde for, at appen kan bruges efter hensigten.

- Det er ikke forbrugerens ansvar. Det har Højesteret nu slået fast, siger hun i pressemeddelelsen.

Anerkender dommen

EasyPark oplyser, at selskabet anerkender dommen og fortæller, at problemer med gps-funktionen er udbedret.

- Allerede i 2018 udviklede vi en funktion, hvor der kommer en type advarsel op, hvis der er to mulige parkeringsområder i nærheden, som Højesteret har efterspurgt. Den er løbende blevet forbedret og justeret, siger Bernd Reul, der er landedirektør i EasyPark i Danmark.

Højesterets dom ændrer Vestre Landsrets dom fra maj 2020, hvor advokaten med parkeringsbøden tabte sagen.

Powered by Labrador CMS