Skip to main content

Storebæltsulykken har givet ar på sjælen

Der er anmeldt 14 arbejdsskadesager i forbindelse med Storebæltsulykken, viser aktindsigt. Samtidig er flere medarbejdere fratrådt deres stillinger efter ulykken.

Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix
Ulykken var den blodigste af sin art i Danmark i 30 år. Klik og se flere billeder fra de uhyggelige dage. Foto: Scanpix

Den 2. januar 2019 indtraf den største togulykke i Danmark i 30 år, da et IC4-tog kolliderede med en sættevogn fra et godstog på Storebæltsbroen.

Otte personer omkom i forbindelse med ulykken, mens endnu flere fik ar på krop og sjæl.

Artiklen fortsætter under videoen

Nu viser en aktindsigt hos Arbejdstilsynet, at der blev anmeldt 14 arbejdsskader i forbindelse med ulykken. Derudover er der anmeldt ét såkaldt arbejdsrelateret dødsfald.

Det handler om en passager, der sad i den forreste del af IC4-toget og var på vej på arbejde, og som blev dræbt ved ulykken. Det skriver A4 Arbejdsmiljø.

Rammer flere steder

Flere medarbejdere hos DSB og DB Cargo har været så hårdt ramt af den traumatiske oplevelse, at de har været ude af stand til at vende tilbage til jobbet igen. Blandt andet er to DB Cargo-medarbejdere, der arbejder med at klargøre godstog, af forskellige årsager fratrådt deres stillinger.

Det fortæller Jan Wildau, kommunikationschef i DB Cargo Scandinavia.

– Der er to ud af de fire, der var mærket af ulykken, der ikke længere er ansat hos os. Begge er fratrådt efter gensidig aftale, og den ene var et resultat af, at han følte, at han var for følelsesmæssigt påvirket af ulykken, siger Jan Wildau til A4 Arbejdsmiljø.

Hos DSB har ulykken haft store konsekvenser for flere medarbejdere. Arbejdstilsynet har således registreret fem anmeldelser om arbejdsskader fra DSB-ansatte, der efter ulykken var mærket af psykisk overbelastning og psykisk chok.

Forfulgt af uheld

En lokomotivfører fra DSB, der flyttede ulykkestoget fra Storebæltsbroens vestbro cirka 12 timer efter ulykken, kom den 5. januar 2019 – 3 dage senere – ud for en ny hændelse, der rippede op i den traumatiske oplevelse. Han blev umiddelbart efter sygemeldt og kom aldrig tilbage i jobbet.

– Jeg kommenterer ikke på personalesager på den måde, men jeg kan sige, at alt er foregået i god ro og orden og i en forståelse mellem de implicerede medarbejdere og de faglige organisationer. Så alt er sket i fred og fordragelighed, siger Rolf Møller Pedersen, underdirektør i DSB og chef for DSB Togdrift.

De anmeldte arbejdsskader drejer sig om 4 ansatte hos DB Cargo, 5 DSB-ansatte og 2 medarbejdere fra politi eller beredskab. Alle 11 anmeldelser handler om psykisk overbelastning og psykisk chok. Derudover var der tre kontoransatte, der alle var passagerer på ulykkestoget, som fik både fysiske og psykiske skader.

Havarikommissionen udkom den 14. marts 2019 med en foreløbig rapport, der konkluderede, at en kombination af kraftig vind og en utilstrækkelig låsemekanisme på godstoget var skyld i ulykken. Først når den endelige rapport fra Havarikommissionen ligger klar, vil der kunne placeres et ansvar i forhold til arbejdsskaderne.

Del din kommentar