Skip to main content

Vinteren er officielt kommet til Danmark

Hos Vejdirektoratet måler man det på en særlig måde.

Hos Vejdirektoratet er det officielt blevet klar til vinter. Er din bil forberedt? Genrefoto. KLIK og læs mere om biler, vinter og sne.
Hos Vejdirektoratet er det officielt blevet klar til vinter. Er din bil forberedt? Genrefoto. KLIK og læs mere om biler, vinter og sne.
Kørselsmønster og klima er afgørende for, hvor ofte din bil skal rustbeskyttes. Kører du meget i salt, sne eller grus, vil du hyppigere have behov for rustbeskyttelse. Genrefoto. KLIK og læs mere om biler, vinter og sne.
Kørselsmønster og klima er afgørende for, hvor ofte din bil skal rustbeskyttes. Kører du meget i salt, sne eller grus, vil du hyppigere have behov for rustbeskyttelse. Genrefoto. KLIK og læs mere om biler, vinter og sne.
På våde vintre salter Vejdirektoratet meget, på tørre vintre salter de mindre. Genrefoto. KLIK og læs mere om biler, vinter og sne.
På våde vintre salter Vejdirektoratet meget, på tørre vintre salter de mindre. Genrefoto. KLIK og læs mere om biler, vinter og sne.
FDM anbefaler, at du hvert andet år får en uvildig fagperson til at vurdere, om din bil trænger til rustbehandling. Genrefoto. KLIK og læs mere om biler, vinter og sne.
FDM anbefaler, at du hvert andet år får en uvildig fagperson til at vurdere, om din bil trænger til rustbehandling. Genrefoto. KLIK og læs mere om biler, vinter og sne.
Læs også i bilens instruktionsbog, hvordan og hvor ofte du skal rust- og undervognsbehandle bilen. Genrefoto.
Læs også i bilens instruktionsbog, hvordan og hvor ofte du skal rust- og undervognsbehandle bilen. Genrefoto.

Der findes forskellige måder at måle vinterens komme på. Man kan se på en kalender, og lede efter december, eller man kan spørge Vejdirektoratet.

Her følger man nemlig ikke kalenderen, eller andre målemetoder end direktoratets egen, og spørger man her, er der ingen tvivl; vinteren er begyndt.

Vejdirektoratet skriver i en pressemeddelelse, at vinteren begyndte officielt i Danmark natten til fredag den 16. oktober klokken 02.18.

“Her blev en af Vejdirektoratets saltbiler nemlig sendt på vejene for første gang denne vinter, og ligesom sidste år blev det Svingbroen over Næstved Kanal, der fik den første dosis salt,” skriver Vejdirektoratet.

Ligheder og forskelle

Det er med andre ord, når Vejdirektoratet sender en saltbil afsted for første gang, at vinteren officielt er kommet, og der er både ligheder mellem og forskelle på vinterens start i 2020 og 2019.

Sidste år blev saltbilerne allerede kaldt i tjeneste den 6. oktober, og der var bud efter mere end én. Til gengæld blev der bud efter dem på samme tidspunkt i 2019 og 2020; klokken 02.18.

Vejdirektoratet skriver, at temperaturerne i området ved Næstved Kanal faldt til under frysepunktet, og da det giver risiko for glatte veje, er det der, vejene bliver saltet.

På et normalt år bruger Vejdirektoratet 58.700 tons salt, og fra oktober til maj er direktoratets vintercentral i gang.

Centralen holder til i Aalborg, og herfra koordinerer man de 250 saltspredere og 600 sneplove, der hvert år er bud efter gennemsnitligt 107 gange.

Kilder til billedtekster: FDM, Vejdirektoratet.

 

Del din kommentar