Skip to main content

Dette må du aldrig spise på slankekur

Det kan være svært at holde sig på slankekurens sunde sti af og til, men der er nogle madvarer og drikke, som du bare ikke må røre, hvis du ønsker at tabe dig

Hvis du er gerne vil tabe dig, så er det en god idé at tænke sig om, når man spiser og drikker. KLIK VIDERE OG SE, HVAD DU ALDRIG MÅ INDTAGE PÅ SLANKEKUR. Foto: Scanpix
Hvis du er gerne vil tabe dig, så er det en god idé at tænke sig om, når man spiser og drikker. KLIK VIDERE OG SE, HVAD DU ALDRIG MÅ INDTAGE PÅ SLANKEKUR. Foto: Scanpix
Det kan være lækkert med en kaffe, der er blevet kælet lidt for, men for eksempel en latte macchiato kan være fyldt en masse kunstigt sukker eller andre usunde kalorier. Foto: Scanpix
Det kan være lækkert med en kaffe, der er blevet kælet lidt for, men for eksempel en latte macchiato kan være fyldt en masse kunstigt sukker eller andre usunde kalorier. Foto: Scanpix
Pizza er uendeligt populært, men nogle skal jo være den, der dræber stemningen til festen. Pizza er meget tung på kalorier og har ofte ingredienser som forbehandlet kød. Hvis du skal have et slice af pizza, så prøv at tænk over, hvad du kommer på. Foto: Scanpix
Pizza er uendeligt populært, men nogle skal jo være den, der dræber stemningen til festen. Pizza er meget tung på kalorier og har ofte ingredienser som forbehandlet kød. Hvis du skal have et slice af pizza, så prøv at tænk over, hvad du kommer på. Foto: Scanpix
Der er få ting som is om sommeren, men den er rig på kalorier og sukker, så begræns indtaget til et minimum. Du kan lave din egen is med bær og baseret på yoghurt, hvis du ikke kan holde dig fra isen. Foto: Scanpix
Der er få ting som is om sommeren, men den er rig på kalorier og sukker, så begræns indtaget til et minimum. Du kan lave din egen is med bær og baseret på yoghurt, hvis du ikke kan holde dig fra isen. Foto: Scanpix
En iskold fadøl har været manges våde drøm, mens coronapandemien har raset og holdt barer lukket. Men øl og andet alkohol er forbundet med øget vægt. Foto: Scanpix
En iskold fadøl har været manges våde drøm, mens coronapandemien har raset og holdt barer lukket. Men øl og andet alkohol er forbundet med øget vægt. Foto: Scanpix
Wienerbrød, cookies og kager er fyldt med usunde ingredienser og transfedtsyre, der ikke er godt for systemet. Foto: Scanpix
Wienerbrød, cookies og kager er fyldt med usunde ingredienser og transfedtsyre, der ikke er godt for systemet. Foto: Scanpix
Når du vælger juice i supermarkedet, så er det en god idé at kigge bag på kartonnen. Der er nemlig meget stor forskel på sukkerindholdet. Foto: Lisa Baertlein/Ritzau Scanpix
Når du vælger juice i supermarkedet, så er det en god idé at kigge bag på kartonnen. Der er nemlig meget stor forskel på sukkerindholdet. Foto: Lisa Baertlein/Ritzau Scanpix
Chokolade-, müsli- og proteinbarer er en jungle, der kan være fyldt med en masse unødig sukker, hvis du ikke passer på. Foto: Scanpix
Chokolade-, müsli- og proteinbarer er en jungle, der kan være fyldt med en masse unødig sukker, hvis du ikke passer på. Foto: Scanpix
Hvidt brød er generelt noget, som du skal passe på. Et studie med over 9.200 deltagere, der spiste to skiver hvidt brød om dagen havde en 40 procent større chance for at tage vægt på, end dem uden. Foto: Scanpix
Hvidt brød er generelt noget, som du skal passe på. Et studie med over 9.200 deltagere, der spiste to skiver hvidt brød om dagen havde en 40 procent større chance for at tage vægt på, end dem uden. Foto: Scanpix
Læske med sukker såsom sodavand skal du passe på med. De er fyldt med kalorier og din hjerne registrerer ikke kalorierne som mad, så du vil stadig spise meget. Foto: Scanpix
Læske med sukker såsom sodavand skal du passe på med. De er fyldt med kalorier og din hjerne registrerer ikke kalorierne som mad, så du vil stadig spise meget. Foto: Scanpix
Pommes frites og chips er ting, som du skal holde dig fra. Det kan mætte, men kartofler er forbundet med vægtforøgelse. (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)
Pommes frites og chips er ting, som du skal holde dig fra. Det kan mætte, men kartofler er forbundet med vægtforøgelse. (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)
Pas på med morgenmadsprodukter, såsom cornflakes og yoghurt med smag – de kan nemlig være fyldt med sukker. Derfor er anbefalingen altid at kigge bagpå æsken. Foto: Scanpix
Pas på med morgenmadsprodukter, såsom cornflakes og yoghurt med smag – de kan nemlig være fyldt med sukker. Derfor er anbefalingen altid at kigge bagpå æsken. Foto: Scanpix

Du kender sikkert følelsen af, at bukserne strammer lidt mere end de plejer, at kondien ikke helt er, hvad den var engang og at du føler, at du generelt tager dig lidt dårligere ud i spejlet.

For mange har coronapandemien betydet væsentlig mindre motion, fordi man pludselig ikke skal på arbejde, men blot arbejde hjemmefra. Det betyder samtidig, at man måske ikke helt får gået, så meget som man plejer. Derfor er der måske også en del, som føler, at de har lagt sig lidt ud i det seneste år.

Når man gerne vil tabe sig, så er det vigtigt, at alle parametre er på plads. Det hjælper ikke at begynde at træne en hel masse, hvis man stadig fylder kroppen med mad og læske, der modvirker den ellers flotte træningsindsats. Og så er vigtigheden af ordentlig søvn heller ikke nævnt endnu.

Det er anbefalet fra Sundhedsstyrelsen, at man har 150 minutters aktivitet ved moderat intensitet – og faktisk når 29 procent af alle voksne danskere ikke dette mål.

Herudover er det en generel anbefaling, at man går 10.000 skridt om dagen, da dette er en god rettesnor for at få nok motion hver dag.

I galleriet øverst kan du se en lang række ting, som du aldrig må indtage, hvis du ønsker et varigt vægttab.

En god slankekur er en livsstil

Det første skridt bør være at regne ud, hvor mange kalorier du faktisk har brug for i din dagligdag. Herefter kan du begynde at undersøge, hvor mange kalorier du så skal forbrænde for at tabe dig.

Det er dog vigtigt at nævne, at du ikke nødvendigvis behøver at tælle kalorier som en del af en god slankekur, hvis du vel at mærke er ærlig over for dig selv og eksempelvis følger de generelle råd, du kan læse om i galleriet til denne artikel.

For at regne dit kaloriebehov ud, kan du læse mere hos Motion-Online.

Del din kommentar