Skip to main content

Nye kostråd: Sådan skal du spise fremover

Fødevareminister Rasmus Prehn og klimaminister Dan Jørgensen præsenterer nye kostråd.

Der skal mindre af det her på gaflen, hvis det står til ministrene. KLIK VIDERE OG SE DE NYE KOSTRÅD. Foto: Scanpix
Der skal mindre af det her på gaflen, hvis det står til ministrene. KLIK VIDERE OG SE DE NYE KOSTRÅD. Foto: Scanpix
1) Spis planterigt, varieret og ikke for meget. Foto: Scanpix
1) Spis planterigt, varieret og ikke for meget. Foto: Scanpix
2) Spis flere grøntsager og frugter. Foto: Scanpix
2) Spis flere grøntsager og frugter. Foto: Scanpix
3) Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk. Foto: Scanpix
3) Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk. Foto: Scanpix
4) Spis mad med fuldkorn. Foto: Scanpix
4) Spis mad med fuldkorn. Foto: Scanpix
5) Vælg planteolier og magre mejeriprodukter. Foto: Scanpix
5) Vælg planteolier og magre mejeriprodukter. Foto: Scanpix
6) Spis mindre af det søde, salte og fede. Foto: Scanpix
6) Spis mindre af det søde, salte og fede. Foto: Scanpix
7) Sluk tørsten i vand. Foto: Scanpix
7) Sluk tørsten i vand. Foto: Scanpix

De officielle kostråd har hidtil været sunde, men nu er de også blevet grønne.

Det er i store træk konklusionen, efter fødevareminister Rasmus Prehn og klimaminister Dan Jørgensen torsdag har præsenteret nye, officielle kostråd.

Samtidig bliver de lidt lettere at huske – antallet falder nemlig fra ti til syv.

I galleriet over artiklen kan du se de syv nye kostråd.

Fødevareminister Rasmus Prehn er selv ovenud tilfreds med kostrådene, som han mener beviser, at sundhed og kælen for klimaet går hånd i hånd:

– De officielle kostråd har gennem årtier givet gode råd til, hvordan vi kan spise sundt, og det er oplagt, at de nu tager skridtet videre og hjælper de danskere, der samtidig gerne vil spise mere klimavenligt, godt på vej. Der er ingen løftede pegefingre, men en simpel vejledning der favner begge hensyn, for det er heldigvis sådan, at det, der er sundt for klimaet, typisk også er sundt for os, og derfor er det oplagt, at kostrådene tager klodens sundhed med i sine hensyn, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Dårligt nyt for kødelskerne

Der er flere gengangere i kostrådene. Man bør stadig spise varieret, få mange grøntsager, skære ned på smørret på brødet, droppe for mange søde sager, men til gengæld huske at få fuldkorn og fisk.

Til gengæld er der også barberet mængder af andre steder.

I stedet for at spise 500 gram kød om ugen bør man holde sig til at spise omkring 350 gram. Og så skal en større del af maden på tallerkenen komme fra planter.

Og så vil det nok også overraske nogle, at der i kostrådene også står, at det er tilpas at få 250 milliliter mælk eller mælkeprodukter om dagen. Og 20 gram ost – svarende til en skive – er nok på daglig basis, skriver Ritzau.

Goddag til bælgfrugten

Som led i den madmæssige omstilling ønsker ministerierne, at vi hilser på bælgfrugten.

Det er blandt andet grøntsager som linser, bønner og kikærter, der her er tale om.

Mange har stiftet bekendtskab med dem – og flere kommer til det.

De er nemlig sunde, fedtfattige råvarer, der indeholder mange kostfibre, mineraler og vitaminer. Desuden er de ofte billige.

Bliver du inspireret? Så er der også udgivet en ny opskriftsamling, mange med bælgfrugter. Den kan ses HER.

Del din kommentar