ANNONCE

10 ting du bør spise hvis du mangler dette vitamin

25. oktober 2020 19:22 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk

D-vitamin har stor betydning for dit helbred.

Sommeren er for længst forbi, og dermed kan man ikke længere regne med at kunne få nok D-vitamin fra solen.

I Danmark er solen nemlig kun kraftig nok til at give os vitaminet tre måneder om året – i maj, juni og juli.

– Huden danner det, når ens skygge er kortere, end man er høj, har Claus Hancke, der er læge ved Institut for Orthomolekylær Medicin, tidligere fortalt.

Nogle fødevarer kan dog give et ekstra supplement af vitaminet i de mørkere efterårs- og vintermåneder, skriver magasinet Real Simple.

I galleriet ovenfor kan du se 10 fødevarer, der er gode kilder til D-vitamin.

Hold øje med symptomerne

Tegnene på mangel på d-vitamin er ifølge Sundhed.dk blandt andet træthed og svækket muskelstyrke.

I sjældne tilfælde også knogleskørhed og depressive tanker.

Derudover kan det ifølge det norske Folkehelseinstitut knyttes til enkelte kræftforme, nyreskader, autoimmune sygdomme, hjertesygdom og infektioner.

Fakta

Mangler du vitaminer? Her er symptomerne

Vitaminmangel findes i mange afskygninger og former, og symptomerne er langt fra de samme, hvis man mangler det ene eller det andet vitamin.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke vitaminer.

Vitamin A

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (nicotinamid)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoxin)

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Biotin

Folsyre

Fakta

Mineralmangel

Symptomerne på mangel på mineraler varierer alt efter, hvilket mineral man er i underskud af.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke mineraler.

Calcium

Fosfor

Jern

Jod

Magnesium

Kobber

Krom

Mangan

Molybdæn

Selen

Zink

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu