11.000 kørte for stærkt: Smart system kan stoppe fartsynderne

22. oktober 2018 06:08 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Hvis det gør en forskel, er Folketingets kommission for trafiksikkerhed klar til at se på strækningskontrol, som Rådet for Sikker Trafik foreslår efter rystende resultat.

Rystende resultater af politikontroller får nu Rådet for Sikker Trafik og Øresundsbroen til at råbe politikerne op.

Det er simpelthen alt for farligt at færdes på broen, fordi for mange har alt for tung speederfod.

I en fælles pressemeddelelse anbefaler de to derfor, at der bliver indført et nyt system, der kan … spytte bøderne ud så at sige. I håbet om, at trafikanter forstår alvoren og gasser ned. Ifølge Ulla Eilersen, sikkerhedschef i broens konsortium, er mange pendlere utrygge.

– Vi gør meget for, at det skal være sikkert at køre over Øresundsbroen, men vi oplever desværre, at nogle bilister ikke respekterer hastighedsbegrænsningerne på forbindelsen, og det medfører farlige situationer for både dem selv og andre, siger hun i pressemeddelelsen.

Politiet er rystet

Københavns Politi har mellem den 10. juli og den 18. september målt farten på 201.000 køretøjer på Øresundforbindelsen. Af dem kørte 11.000 trafikanter med en hastighed over 125 kilometer i timen, selv om den højest tilladte fart er 110.

Målingerne er foretaget både i retning mod Sverige og i retning mod Danmark. Højeste målte hastighed i Øresundstunnelen, hvor det er tilladt at køre 90 kilometer i timen, var 203 km/t., og den højeste hastighed på Peberholm (stykket mellem tunnelen og højbroen) var på 209 km/t.

– Nogle bilister kører, som var de på en racerbane uden hensyn til den øvrige trafik, og de er åbenbart ligeglade med den risiko, deres meget høje hastighed udgør for dem selv og andre, siger Steen Søder, politiinspektør ved København Politis færdselsafdeling.

Systemet, der er løsningen

På broen har man i årevis efter eget udsagn tigget om at få indført et særligt system, der kaldes strækningskontrol. Det fungerer således, at et system automatisk noterer, hvor en bil kører ind på en strækning, og hvornår den forlader strækningen igen.

Så kan man se, om der gennemsnitligt er kørt for stærkt, og der kan udstedes en sanktion. Det er endnu ikke lykkedes Øresundsbroen at få det godkendt, men nu bakker Rådet for Sikker Trafik op, og politikerne er lydhøre.

Færdselssikkerhedskommissionen er klar til at kigge på alt, hvad der kan hjælpe i kampen mod flere trafikdrab. Det siger kommissionens formand, Kim Christiansen (DF) til ritzau.

– Jeg ved, at man bruger det flere steder i udlandet. Strækningskontrol har også fejl, men intet er fuldkomment. Men det er bestemt et værktøj, man kan tage i anvendelse sammen med stærekasser. Jeg er åben over for alt, hvad der kan mindske antallet af ulykker, siger Kim Christiansen.

Socialdemokratiet er også klar til at kigge på strækningskontrol.

– Vi mener, det er en god og effektiv måde at lave kontrol på. Med hensyn til broen mener vi dog, at der andre ting som rumleriller og bedre skiltning, man kunne starte med, siger transportordfører Rasmus Prehn (S) også til Ritzau.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu