ANNONCE

DSB undersøger mulig smittespredning

26. oktober 2020 10:13 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Det tager knap fire minutter at køre gennem tunellen under Storebælt. I den periode recirkuleres luften i togene for at undgå indsugning af sodpartikler.

DSB undersøger mulig smittespredning
Hos DSB vil man finde ud af, om covid-19 smitter, når togene krydser Storebælt. Genrefoto.

Citathistorie: Ingeniøren.

DSB vil nu undersøge smitterisikoen ved, at passagerer på tog mellem Sjælland og Fyn indånder hinandens udåndingsluft i mindst tre minutter og 40 sekunder.

Det sker, når togene kører under Storebælt i den otte kilometer lange tunnel. Her recirkuleres luften i vognene stedet for at blive udskiftet med luft udefra. Ellers ville der blive suget sodpartikler og røg ind i kabinen fra togets store dieselmotorer. Det samme sker, hvis der bliver detekteret røg og brand, skriver Ingeniøren.

Netop recirkulation og manglende udluftning risikerer at føre til smittespredning, lyder det i blandt andet fra amerikanske Centers for Disease Control and Prevention, CDC, og i den danske sundhedsstyrelses retningslinjer.

– Hvor det er muligt, skal recirkulation af luft derfor undgås, og i stedet bør der tilføres ren luft udefra, skriver Sundhedsstyrelsen, efter at det er blevet bredt accepteret, at den nye virus også kan smitte længere væk end et par meter via små aerosoler.

DSB vil have styr på det

Og selv om passagererne nu bærer masker, og mange afgange er tyndt befolket, medfører risikoen for, at en superspreder kan sende viruspartikler rundt i et fyldt myldretidstog, at DSB nu vil have styr på, hvad risikoen er under de knap fire minutters luftrecirkulation.

Klimaanlæggets filtre dræber nemlig ikke covid-19. I første omgang håber togselskabet, at CO2-luftkvalitetsmålinger i IC3, som det er i gang med sammen med Teknologisk Institut, kan belyse problemstillingen. Men DSB har også kontaktet Statens Serum Institut.

– Spjældet slår over til ren recirkulation, lige så snart vi kører ind i tunnelen. Jeg ved ikke, om det kan blive et problem på de knap fire minutter. Det er svært at regne på. Men vi vil gerne undersøge, om det har indflydelse. Vi er jo ikke de eneste, som kører i tunnel i Europa, og nogle gør det langt mere, siger underdirektør for togteknik i DSB, Thomas Thomsen, til Ingeniøren.

Herhjemme er det ikke muligt at åbne vinduer i togene. Men underdirektør i DSB Thomas Thomsen mener alligevel, at luftudskiftningen i for eksempel IC3 er mere end god nok, når der trækkes frisk luft ind.

Her er det faktisk til DSB’s fordel at togflåden er relativt gammel, fordi luftudskiftning ikke er styret af følere, som detekterer CO2-mængderne i luften som i moderne tog. I IC3 blæser luften bare igennem og suges ud igen.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu