36 danskere dræbt i spritulykker

30. november 2018 08:07 | Af: Jørgen Rosengren, jr@newsbreak.dk

Mange dømte spritbilister ved godt, den er gal, når de sætter sig bag rattet. Ved du, hvornår du har fået for meget under vesten?

Det er december. Og dermed julefrokost-tid. Det betyder mere alkohol indenbords, og desværre også flere spritbilister på vejene.

Mange spritbilister ved godt, at de er for fulde til at køre, når de sætter sig bag rattet, viser en ny undersøgelse. Men de vælger alligevel at løbe risikoen. Hvis du er i tvivl om promillen på et familiemedlem eller en kollega, bør du blande dig.

Det oplyser Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse i forbindelse med kampagnen ‘Klar til et pust?’

(Er du i tvivl om, hvornår du kan køre bil, kan du tage testen/se hvor meget du forbrænder i galleriet over artiklen).

Når spritbilister sætter sig bag rattet, ved de fleste godt, at de formentlig har for meget alkohol i blodet til, at de må køre bil. Faktisk svarer hele 65 procent af dømte spritbilister i en undersøgelse, at de var klar over, at de kørte spirituskørsel.

Undersøgelse bland dømte spritbilister

Tallene stammer fra en undersøgelse blandt 3.885 dømte spritbilister, der i 2017 deltog i det lovpligtige Alkohol-, Narko-, og Trafikkursus (ANT-kursus), som Danske Regioner står for. Kurset skal bestås, før en dømt spritbilist kan få sit kørekort tilbage.

– Tallene viser, at ens dømmekraft ryger ud ad vinduet, når man drikker alkohol. Der er stadig for høj promille involveret i hver femte dødsulykke på de danske veje. Derfor er det vigtigt, at man planlægger turen hjem uden bil, inden man tager til julefrokost eller fest, så bilen ikke frister sidst på aftenen, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Ikke som en overraskelse

Det kommer ikke som nogen overraskelse for fagfolk, at der er mange af de dømte spritbilister, der godt vidste, at de havde for meget alkohol i blodet. Der er meget ofte en forklaring på, hvorfor personen valgte at køre, selvom det dog aldrig opvejer den risiko, man udsætter sig selv og andre for.

– Jeg har hørt mange forklaringer på, hvorfor folk valgte at køre bil, selvom de var for berusede. Fælles for langt de fleste er dog, at de fortryder helt utroligt meget, at de kørte med for høj promille, og set i bakspejlet ville de nok ønske, at nogen havde grebet ind. Mange havde været til fest eller et socialt arrangement, inden de blev stoppet af politiet, så vi kan alle hjælpe med at få folk til at træffe det rigtige valg, hvis et familiemedlem, en ven eller en kollega er på vej til at køre, selvom de har drukket alkohol, siger Vivi Dixen Møller, ANT-koordinator i Region Syddanmark.

Ekstra kontroller

Politiet holder ekstra spritkontroller op mod jul. Hvert år er der nemlig nogle bilister, som ikke holder alkohol og bilkørsel adskilt, selvom det har store konsekvenser at blive taget for spirituskørsel.

Udover at spritkørsel er ekstremt farligt, er straffen for at køre spirituskørsel nemlig høj. Eksempelvis giver kørsel med en promille på over 1,2 en frakendelse af kørekortet i tre år, og det har ofte store konsekvenser for familielivet, jobbet og muligheden for at få dagligdagen til at hænge sammen.

– Det er tydeligt, at der stadig er folk, der lader sig friste af bilen, selvom de har fået for meget alkohol til at køre. Derfor sætter vi igen i år ind med særlige spritkontroller, så vi kan få de bilister, som ikke kan adskille alkohol og kørsel, fjernet fra vejene, siger Christian Bertelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

I undersøgelsen, der blev foretaget blandt 3.885 dømte spritbilister, som i 2017 deltog i regionernes obligatoriske Alkohol-, Narko- og Trafikkursus, svarede deltagerne på følgende spørgsmål:

Var du klar over, at du kørte spirituskørsel?

Ja: 65 procent
Nej: 32 procent
Ikke besvaret: 3 procent

Spiritusulykker i 2017:

36 blev dræbt og 175 kom alvorligt til skade i spritulykker i 2017 på de danske veje fordelt på alle typer af trafikanter.

– Af dem var de 27 dræbte med alkoholpåvirkede førere af et motoriseret køretøj. I de resterende ulykker kan det være alkoholpåvirkede cyklister, fodgængere eller lignende, der blev dræbt i ulykken, men hvor der altså ikke var sprit bag rattet, oplyser Rådet for Sikker Trafik til Newsbreak.dk.

Det svarer til, at der er for meget alkohol involveret i hver femte dødsulykke på de danske veje. I ulykker, hvor mindst én fører af et motoriseret køretøj var påvirket af alkohol, mistede 27 personer livet, og 148 kom alvorligt til skade i ulykker.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu