ANNONCE

76-årig tog telefonen – så gik det helt galt

1. august 2020 06:00 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

En 76-årig kvinde modtog torsdag morgen et underligt opkald.

Torsdag klokken 08.57 blev Midt- og Vestsjællands Politi kontaktet af en 76-årig kvinde fra Greve, der havde modtaget et mistænkeligt opkald.

Det fremgår af døgnrapporten fra Midt- og Vestsjællands Politi.

I galleriet ovenfor kan du få tips til, hvordan du undgår at blive snydt af et fupopkald.

Fra betalingskortselskab

Kort før anmeldelsen var hun blevet ringet op af en mand, der præsenterede sig ved et dansk navn og fortalte, at han arbejdede for betalingskortselskab.

Han kunne derudover fortælle, at kvindens konto var blevet forsøgt hacket af nogen fra Holland.

Af den grund fik han brug for den 76-åriges personnumer, som hun udleverede til manden.

Da manden efterfølgende bad om oplysninger vedrørende kvindens NemId, blev kvinden opmærksom på, at der var noget galt.

Hun lagde derfor på.

Bagefter kontaktede hun betalingskortselskabet, for at høre om det kunne være rigtigt, men de havde ikke kendskab til sådan et opkald, som den 76-årige beskrev for dem.

Vær kritisk

På baggrund af den hændelse understreger Midt- og Vestsjællands Politi, at borgere skal være særdeles kristiske overfor opkald, som det den 76-årige var ude for.

Som hovedregel bør man ifølge politiet huske på, at personlige oplysninger ikke udveksles over telefonen medmindre man er meget sikker på, hvem modtageren af.

Så snart man få en fornemmelse af, at der er tale om et fupopkald, bør man lægge på.

Reagerer man sådan, er risikoen for, at man kunne blive snydt og dermed lide et tab, næsten lig med nul, skriver politiet.

Spørger ikke om NemId

Det er ikke første gang, at danske – særligt ældre – er blevet udsat for den slags fupopkald.

Tidligere er yngre familiemedlemmer blevet opfordret til at tale med deres ældre om netop fupopkald, for det er dem, der er mest udsat.

– Det er typisk den lidt ældre generation, der bliver presset ud i at udlevere oplysninger, af hvem de for eksempel tror er bankens sikkerhedsafdeling, har Anders Dørum Jensen, afdelingsdirektør i Spar Nord Fraud, tidligere fortalt.

Noget af det, der oftest afslører svindlerne, er dog, når de beder om NemId-oplysninger, forklarer han.

Taler man med en myndighed som Skat, en bank eller lignende vil de allerede ligge inde med de personlige oplysninger, de har brug for. Og det inkluderer ikke dit NemId.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu