93% af de danske virksomheder skifter frokostordning hvert kvartal

21. oktober 2014 05:27 | Af: Elo Christoffersen, ec@newsbreak.dk
 
93% af de danske virksomheder skifter frokostordning hvert kvartal

Madbølgen i medierne og den stigende interesse for mad generelt gør, at vi kræver større og større variation i frokostordningen på jobbet. Hos Danmarks største frokostleverandør Frokost.dk oplever man stigende interesse for hyppigt at skifte mellem de flere end 40 forskellige koncepter fra ligeså mange tilsluttede cateringfirmaer.

Smørrebrød er ærkedansk og blev populært, da den lange spisepause i landbrugssamfundet blev afløst af en kortere i industrisamfundet. Men den flade og halvlunkne madpakke ville ikke have mange chancer på arbejdspladserne i dagens Danmark. I dag er frokostordningen blevet en central del af det, at drive en effektiv virksomhed med høj medarbejdertilfredshed.

Frokost.dk er med omkring to millioner årlige frokostmåltider Danmarks største leverandør af frokostordninger til virksomhederne.

Hos Frokost.dk kan virksomhederne vælge mellem flere end 40 forskellige cateringfirmaer med hver deres koncept – fra landskendte virksomheder som Cofoco og Meyers til mere lokale kvalitetscateringfirmaer. Her bliver alle cateringfirmaerne vurderet af kunderne hver uge, og de opsamler således unik viden om frokostvanerne på danske arbejdspladser.

– I forbindelse med finanskrisen oplevede vi, at prisen var det absolut vigtigste parameter ved valg af frokostleverandør, men i dag er andre parametre igen mindst ligeså vigtige. Variation er ubetinget den største af alle.  Hos os kan man som kunde i princippet vælge en ny cateringleverandør hver uge, siger Peter Dahm Frederiksen, der er administrerende direktør i Frokost.dk, og fortsætter:

– Det gør de færreste dog. Men når 90% af vores kunder skifter cateringleverandør mindst én gang hver tredje måned, er det en meget betydelig trend. Vi undersøger kundetilfredsheden hos de enkelte cateringfirmaer hver uge og ved derfra, at det sjældent skyldes specifik utilfredshed med kvaliteten eller leveringen. Skiftet er drevet af ønsket om variation, når man har muligheden.

Københavnere er mest utro

Generelt er det ifølge Frokost.dk sådan at dér, hvor man har de fleste valgmuligheder, er ønsket om variation også størst. Således skifter virksomhederne i Storkøbenhavn oftere frokostleverandør end virksomhederne i Jylland. På Sjælland skifter hele 96 procent frokostordning inden for et kvartal, mens tallet for de jyske virksomheder er 90 procent.

– Meget tyder også på, at omkostningen ikke er den væsentligste faktor bag leverandørskift. Hvis en virksomhed først har valgt at skifte leverandører, er det meget sjældent, at man går fra et af de dyrere cateringfirmaer til en billigere leverandør. Det samme gælder, hvis man først har valgt en særlig sund frokostordning, skifter man ikke til en mere traditionel. Det forudsætter naturligvis at vores udbud er stort, siger Peter Dahm Frederiksen og fortsætter:

– I løbet af et år er det meget få virksomheder, der ikke skifter frokostleverandør mindst én gang, når de har muligheden for at gøre det let og enkelt og ikke er bundet af en aftale med en enkelt leverandør. Det skyldes ikke utilfredshed, men uanset hvor lækker frokostbuffeten er, så er det meget menneskeligt at ønske variation, når det er muligt.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu