Aleks’ opfindelse skal redde liv

Aleks Frank har bygget en tavlevogn, der skal få ham og hans medarbejdere sikkert hjem

Udgivet Opdateret

– Bare i år har vi haft fem påkørsler på Lillebæltsbroen, siger Aleks Frank.

Han taler om det antal, en tavlevogn er blevet ramt af et køretøj inden for et meget begrænset område.

Cirka 40 gange årligt rammes en tavlevogn af andre bilister.

Flere medarbejdere, der kører ud til uheld, ulykke, dækskift og andet, der kræver en tavlevogn på motorvejen, er blevet dræbt eller alvorligt kvæstet med store fysiske og psykiske mén til følge.

I juli 2020 blev en medarbejder hos Redning Danmark i Fredericia ramt med af en bil med 110 kilometer i timen under udførelsen af sit arbejde på motorvejen.

Det fik stationsejeren til at kigge sig rundt efter andre muligheder for at beskytte sig selv og sine medarbejdere.

– Jeg tog en beslutning samme aften, siger Aleks Frank, stationsejer hos Redning Danmark, Fredericia, til Newsbreak.dk.

Løsningen blev en TMA, Truck Mounted Attenuator – en tavlevogn med en stødabsorberende anordning, der sidder bag bilen.

Den stødabsorberende pude skal stoppe bilerne, før det er for sent. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Den stødabsorberende pude skal stoppe bilerne, før det er for sent. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Den kan stoppe et to ton tungt køretøj, der kommer med 100 kilometer i timen. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Den kan stoppe et to ton tungt køretøj, der kommer med 100 kilometer i timen. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Både “puden” og tavle kan styres med fjernbetjening. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Både “puden” og tavle kan styres med fjernbetjening. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Både “puden” og tavle kan styres med fjernbetjening. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Både “puden” og tavle kan styres med fjernbetjening. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.

TMA

  • Truck Mounted Attenuator (Lastbilmonteret stødpude)
  • Scania R
  • Vægt: 11 ton
  • Sat i drift oktober 2020
  • Pude: Cirka 2×3 meter
  • Flad bund i førerhus – chauffør kan derfor stige ud i højre side
  • HK: 410
  • Er på vejen hver dag til alle former for autohjælp
  • Typisk tager en opgave cirka 30 minutter
  • Kan styres fra førerhus og fra fjernbetjening
  • Pris: Godt 500.000 kroner

TMA’en skal med sin stødabsorberende pude i en jernramme være med til at redde liv.

Selve bilen vejer 11 ton og kan på to aksler nedbremse optimalt, så den ikke bliver skubbet videre, hvis den bliver ramt.

– Den kan modstå et tryk fra en bil på to ton, der kører med 100 kilometer i timen, siger 53-årige Aleks Frank, der et langt stykke henad vejen selv har lavet sin TMA.

“Vingerne” slås ud. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
“Vingerne” slås ud. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
TMAen kan udfolde vinger for at holde trafikanter på afstand. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
TMAen kan udfolde vinger for at holde trafikanter på afstand. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Aleks Frank foran sin TMA. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.
Aleks Frank foran sin TMA. Foto: Jørgen Rosengren/Newsbreak.dk.

Endnu er ingen kørt op i Redning Danmark, Fredericias TMA.

Medarbejderen, der blev ramt, er stadig sygemeld – han brækkede både arme og ben ved påkørslen.

Om han kommer tilbage til firmaet, er derfor uvis.

– Men han kommer ikke tilbage på motorvejen, siger Aleks Frank.

Redning Danmark, Fredericia

  • Truck Mounted Attenuator (Lastbilmonteret stødpude)
  • Scania R
  • Vægt: 11 ton
  • Sat i drift oktober 2020
  • Pude: Cirka 2×3 meter
  • Flad bund i førerhus – chauffør kan derfor stige ud i højre side
  • HK: 410
  • Er på vejen hver dag til alle former for autohjælp
  • Typisk tager en opgave cirka 30 minutter
  • Kan styres fra førerhus og fra fjernbetjening
  • Pris: Godt 500.000 kroner
Powered by Labrador CMS