Butik får stor bøde: Kunde klagede over tydelige bidemærker i sushi

Fødevarestyrelsen rykkede ud på grund af en kundeklage. Indehaver nægter at betale stor bøde.

Udgivet Opdateret

20.000 kroner. Så stor en bøde har butikken Asian Corner i Esbjerg modtaget efter et besøg fra Fødevarestyrelsens rejsehold i det sydvestjyske. Det fremgår af stedets smiley-rapport.

Rejseholdet valgte at rykke ud på baggrund af en forbrugerklage. En kunde havde købt en pose med tang til at lave sushi, og denne pose var altså – ifølge Fødevarestyrelsen og kunden – beklædt med tydelige bidemærker fra små tandsæt.

Styrelsen har derfor konkluderet, at det nok næppe er butiksindehaveren, der har sat tænderne i posen, men derimod en gnaver. Eftersom der på butikkens lager fandtes yderligere poser med samme bidehuller og -mærker, er det blevet vurderet, at det er et generelt fødevaresikkerhedsproblem.

I rapporten står der blandt andet, at “der er mærker/huller i den klare plastpose, der svarer til mærkerne på billedet, som klager har indsendt, ligesom lotmærkningen stemte overens med mærkningen på kunde klagens pakning.

Tilbagevendende problem

Det er ikke første gang, Asian Corner er i skadedyrenes og Fødevarestyrelsens fokus. I oktober 2016 måtte butikken lukke ned efter et påbud.

Virksomheden oplyser til Fødevarestyrelsen, at den har kasseret varer og har desinficeret nogle varer, oktobers forbud mod salg af produktion og markedsføring af fødevarer. Forbuddet faldt, fordi virksomheden ikke havde rengjort områder ordentligt, hvor der tidligere har været konstateret rotter.

Den offentliggjorte rapport er udgivet den 1. marts, men rejseholdet fandt i øvrigt ikke spor efter rotter eller mus. Den pågældende vare, der har udløst problemet er købt i juni 2016.

Virksomheden kunne ikke redegøre for, hvor mærkerne stammer fra og mener desuden ikke, det er gnavemærker.

På den baggrund oplyser ejeren, Rahmati, til Jydske Vestkysten, at han ikke har tænkt sig at betale bøden.

Du kan læse den fulde Smiley-rapport lige her.

Powered by Labrador CMS