Skip to main content

Det bruger vi feriepengene til

Jysk og Salling melder om stor vækst i den første weekend, efter at danskerne har fået feriepenge udbetalt.

Salling Group, der blandt andet står bag Bilka og BR-kæderne, er en af flere virksomheder, der melder om øget salg i den første weekend, efter at mange danske lønmodtagere har fået udbetalt deres indefrosne feriepenge. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Scanpix

Salling Group, der blandt andet står bag Bilka og BR-kæderne, er en af flere virksomheder, der melder om øget salg i den første weekend, efter at mange danske lønmodtagere har fået udbetalt deres indefrosne feriepenge. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Scanpix

Et par klik med markøren eller fingeren, og så er de bestilt. Indenfor 10 dage udbetalt. De indefrosne feriepenge er også allerede godt i gang med at blive brugt. Flere store virksomheder melder, at udbetalingen af indefrosne feriepenge allerede er begyndt at virke ude i butikkerne.

Status var ifølge ATP fredag, at 1,6 millioner danskere har bestilt cirka 34 milliarder kroner af pengene. Det har været muligt at bestille feriepengene siden tirsdag morgen i den forgangne uge. Salling Group, der blandt andet står bag Netto, Føtex og Bilka samt BR-butikkerne, har over weekenden oplevet stor vækst i salget på tværs af kæder.

– Særligt i Bilka, hvor elektronik, blandt andet tv, har stået højt på danskernes indkøbsseddel. Samme billede gør sig gældende i BR, hvor der bliver handlet mere per kunde og for højere beløb end normalt, oplyser Salling Group i en skriftlig kommentar.

Markant højere

Hos Jysk, som er kendt for dyner, puder og boligtilbehør, kan feriepengene også mærkes, bekræfter kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen.

– Salget er markant højere end en normal weekend. Vi har solgt godt, siden feriepengene blev udbetalt.

Selv om det også spiller en rolle, at mange danskere fik løn op til weekenden, så vurderer kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen, at det øgede salg er påvirket af feriepengene.

Forstod det ikke

Hos onlinebutikken Coolshop har feriepengene sat gang i et overraskende salg, fortæller medejer Jacob Risgaard.

– Vi så lørdag, at der pludselig var gang i salget, faktisk 20 procent over en normal rigtig god lørdag. Vi forstod ikke, hvad der skete, indtil det gik op for os, at feriepengene var gået ind. Det ser ud, som om der bliver købt helt dyre julegaver. Der bliver købt legetøj, skønhedsprodukter og en masse Philips Hue LED-lamper, siger han.

I Elgiganten har der også været tryk på, fortæller administrerende direktør Peder Stedal.

– Vi har oplevet ekstraordinær travlhed siden fredag. Det harmonerer godt med de første udbetalinger af feriepenge, og vi har haft travlt i både varehuse og den digitale forretning. En lønningsdag påvirker salget i en vis retning, men de sidste dage har været ekstraordinært store, så vi ser en sammenhæng mellem de ekstra udbetalinger og den ekstra travlhed, siger han.

Køber dyrt

Ifølge informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen har koncernen oplevet over 20 procent mere onlinesalg på varer uden for fødevareområdet fra torsdag til og med lørdag.

– Vi har set en betydelig vækst på de lidt dyrere varer. Folk køber blandt andet køkkenmaskiner og møbler.

Det er dog for tidligt at sige, at det øgede salg udelukkende skyldes feriepengene, for det har også været lønningsdag. Desuden har Coop kørt forskellige kampagner, understreger han.

Gang i forbruget

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) sagde for nylig i en pressemeddelelse, at det nu er tid til at sætte yderligere gang i forbruget. Derfor er en række borgere desuden tildelt 1000 kroner til at bruge.

– Dansk økonomi har som mange andre landes været påvirket af coronavirusset og er det fortsat. Derfor satte vi fra starten af krisen ind med hjælpepakker, som holdt hånden under rigtig mange arbejdspladser, og nu er tiden kommet til at sætte yderligere gang i forbruget.

– Det er jeg sikker på, at både engangstilskuddet og udbetalingen af feriepengene vil bidrage til, sagde han i en pressemeddelelse.

Del din kommentar