Skip to main content

Det skal du huske når du strækker ud

Udstrækning er et must i forbindelse med træning. Men det skal gøres rigtigt.

At strække ud er en vigtig del af træningen. Men det skal gøres rigtigt. Klik videre i galleriet for en række gode råd. Foto: Scanpix.
At strække ud er en vigtig del af træningen. Men det skal gøres rigtigt. Klik videre i galleriet for en række gode råd. Foto: Scanpix.
Sørg for at få varmet grundigt op, inden du strækker ud. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix
Sørg for at få varmet grundigt op, inden du strækker ud. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix
Du skal strække ud uanset om du træner på cykel, løber, svømmer eller eventueæt foretager tunge løft. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Du skal strække ud uanset om du træner på cykel, løber, svømmer eller eventueæt foretager tunge løft. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Den enkelte udstrækningsøvelse skal være af en varighed på mellem 30 og 60 sekunder for at få den optimale effekt. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Den enkelte udstrækningsøvelse skal være af en varighed på mellem 30 og 60 sekunder for at få den optimale effekt. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Dine muskler har brug for ilt for at fungere rigtigt. Så hus at kombbinere udstræningen med gode, dybe åndedrag. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Dine muskler har brug for ilt for at fungere rigtigt. Så hus at kombbinere udstræningen med gode, dybe åndedrag. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Den enkelte udstræningsøvelse skal selvfølgelig være grundig. Men du må ikke blive ved til det gør ondt. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Den enkelte udstræningsøvelse skal selvfølgelig være grundig. Men du må ikke blive ved til det gør ondt. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Hvis du har en skade, kan udstrækning forværre smerten. Undtagelsen er naturligvis, hvis du træner hos en fysioterapeut, der har en strækplan for dig. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Hvis du har en skade, kan udstrækning forværre smerten. Undtagelsen er naturligvis, hvis du træner hos en fysioterapeut, der har en strækplan for dig. Klik videre i galleriet for flere gode råd. Foto: Scanpix.
Hvis du kun skal træne dine ben, kan det være fristende at bare strække den del af din krop. Men ikke strække din overkrop kan faktisk resultere i, at du får smerter og skader der. Sørg derfor for at strække hele kroppen. Foto: Scanpix.
Hvis du kun skal træne dine ben, kan det være fristende at bare strække den del af din krop. Men ikke strække din overkrop kan faktisk resultere i, at du får smerter og skader der. Sørg derfor for at strække hele kroppen. Foto: Scanpix.

For de fleste hænger træning og udstrækningsøvelser heldigvis sammen. For uden udstrækning er der stor risiko for både skader og begrænsninger af bevægelsesmuligheder. Ikke bare her og nu men også fremadrettet. Det fremgår af blandt andet Sundhedsguiden.dk.

Men øvelserne skal gøres rigtigt, ellers kan det meget nemt gå helt galt.

Bliv lidt klogere og find gode råd i galleriet ovenfor. 

Artiklen fortsætter under videoen

Det handler ikke kun om at strække ud efter træningen. Det er mindst lige så vigtigt at få det gjort, inden man går i gang med de egentlige øvelser. Også når det handler om for eksempel løb, cykling og svømning. Man skal dog huske at varme godt op forinden så muskulaturen er blevet tilpas smidig.

Faktisk vil blot fem minutters udstrækning efter opvarmningen forbedre din træning og hjælpe med at forebygge skader.

Modsat så vil manglende udstrækning begrænse dine bevægelsesmuligheder og også have negativ indflydelse på din tekniske formåen. For eksempel vil stivhed i skulderen reducere effektiviteten af dine svømmetag og gøre dig langsommere. Er du stiv i lårmusklerne kan det mindske skridtlængden ved løb og det tvinger dig til at bruge mere energi for at nå samme resultat.

Der findes super gode udstrækningsteknikker for næsten alle de store muskelgrupper og er man i tvivl, er det en rigtig god ide at konsultere en sportsfysioterapeut eller træner for at få gode råd.

God fornøjelse med træningen.

Del din kommentar