Skip to main content

Din bil er slet ikke så sikker igen

En række nye aftaler indgået på EU-plan skal gøre noget ved den problemstilling.

EU dikterer mere sikre biler i fremtiden. Genrefoto. KLIK VIDERE OG LÆS HVAD DET VIL BETYDE FOR DIN BIL I FREMTIDEN.
EU dikterer mere sikre biler i fremtiden. Genrefoto. KLIK VIDERE OG LÆS HVAD DET VIL BETYDE FOR DIN BIL I FREMTIDEN.
Avanceret automatisk nødbremse i varebiler og personbiler. Foto: Scanpix
Avanceret automatisk nødbremse i varebiler og personbiler. Foto: Scanpix
Integreret alkolås i personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Foto: Scanpix
Integreret alkolås i personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Foto: Scanpix
En måling af din opmærksomhed evt. ved udmattethed. Gælder i personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Foto: Scanpix
En måling af din opmærksomhed evt. ved udmattethed. Gælder i personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Foto: Scanpix
Nyt tiltag skal sikre bedre udsyn og opmærksomhed på udfordringer og forankørende som for eksempel cyklister. Foto: Scanpix
Nyt tiltag skal sikre bedre udsyn og opmærksomhed på udfordringer og forankørende som for eksempel cyklister. Foto: Scanpix
En slags sort boks, som de kendes fra fly, skal også installeres i bilerne. De bliver aktiveret ved hændelser – det vil sige uheld. Foto: Scanpix
En slags sort boks, som de kendes fra fly, skal også installeres i bilerne. De bliver aktiveret ved hændelser – det vil sige uheld. Foto: Scanpix
Forbedrede sikkerhedsseler vil også blive standard. Det kræver selvfølgelig, at man bruger dem, hvis det skal hjælpe. Derfor installeres der også sele-alarmer. Foto: Scanpix
Forbedrede sikkerhedsseler vil også blive standard. Det kræver selvfølgelig, at man bruger dem, hvis det skal hjælpe. Derfor installeres der også sele-alarmer. Foto: Scanpix
Ny teknologi skal udrulles til alle person- og varebiler, der således af sig selv skal hjælpe med at holde den korrekte vejbane. Foto: Scanpix
Ny teknologi skal udrulles til alle person- og varebiler, der således af sig selv skal hjælpe med at holde den korrekte vejbane. Foto: Scanpix
En halvtom motorvej virker for nogle tillokkende til at køre hurtigere, end skiltene siger, man må. Det bliver der dog ifølge EU ikke noget af, for automatiske bremser skal standse accelerationen, når man overskrider fartgrænsen. Foto: Scanpix
En halvtom motorvej virker for nogle tillokkende til at køre hurtigere, end skiltene siger, man må. Det bliver der dog ifølge EU ikke noget af, for automatiske bremser skal standse accelerationen, når man overskrider fartgrænsen. Foto: Scanpix
Det kan snart være slut med selv at dreje hovedet, når du skal bakke. EU vil have installeret bakkameraer eller sensorer i kommende biler. Foto: Scanpix
Det kan snart være slut med selv at dreje hovedet, når du skal bakke. EU vil have installeret bakkameraer eller sensorer i kommende biler. Foto: Scanpix
Der skal fremover installeres dæktryksmålere i nye biler, mener EU. Foto: Scanpix
Der skal fremover installeres dæktryksmålere i nye biler, mener EU. Foto: Scanpix

Som Newsbreak.dk fortalte tidligere på ugen, er EU-Parlamentet, -Kommissionen og Det Europæiske Råd nået til enighed om nogle aftaler, der i fremtiden kommer til at ændre måden, hvorpå vi kører bil.

Hos FDM har man længe efterlyst nogle af de tiltag, EU er kommet frem til, der i høj grad fokuserer på sikkerhed.

– Det er kun positivt, at EU nu vil gøre mange af de nye sikkerhedssystemer obligatoriske. Det er også noget, forbrugerne efterspørger. I en undersøgelse, vi lavede sidste år, svarede 8 ud af 10, at der skulle være skrappere krav til sikkerheden i nye biler, og vi ved, at systemerne gør en forskel. Det er dog vigtigt at huske, at systemerne ikke skal overtage kørslen, men assistere føreren, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, til FDM.

Du kan i galleriet til denne artikel læse mere om de mange aftaler og ideer, der er på tegnebrættet i EU, og det er vigtigt at huske, at en del af de nye tiltag skal forbedre sikkerheden i vores biler markant.

Biler skal være mere sikre

Problemet er nemlig, at nutidens biler nok er mere sikre, end de var for år tilbage, men de kan sagtens blive mere sikre endnu. Det kræver bare moderne teknik, og så åbenbart en række aftaler truffet nede i EU.

EU har det som erklæret mål, at der ikke må ske dødsfald eller alvorlige kvæstelser i trafikken i 2050, og i den forbindelse er denne nye aftale et solidt skridt på vejen, mener EU altså.

For ifølge de foreløbige undersøgelser vil de besluttede begrænsninger og foranstaltninger kunne redde op mod 25.000 liv omkring år 2038, lyder fremskrivningen. De seneste opgørelser viser, at godt 25.000 mennesker dør på EU-vejene hvert år. Langt de fleste som følge af menneskelige fejl, siger den ansvarlige EU-kommissær Elżbieta Bieńkowska i pressemeddelelsen, du finder her.

– Vi kan og skal handle for at ændre dette. Med nye avancerede sikkerhedsfunktioner, der bliver obligatoriske, kan vi have samme slags indflydelse, som da sikkerhedsseler først blev introduceret. Mange af de nye funktioner eksisterer allerede, især i dyre køretøjer. Nu hæver vi sikkerhedsniveauet på tværs af bordet og baner vejen for fremtiden.

Du kan læse mere om aftalerne i galleriet til denne artikel.

Del din kommentar