Skip to main content

Dine Facebook-venner kan blive penge værd

Dine Facebook-venner kan få betydning for din kredit-vurdering. Arkivfoto: Colourbox

Dine Facebook-venner kan få betydning for din kredit-vurdering. Arkivfoto: Colourbox

Dine Facebook-venner kan få betydning for din kredit-vurdering. Arkivfoto: Colourbox

Dine Facebook-venner kan få betydning for din kredit-vurdering. Arkivfoto: Colourbox

Dine Facebook-venner kan få betydning for din kredit-vurdering. Arkivfoto: Colourbox

Facebook har netop oprettet et patent, der giver banker og kreditinstitutter mulighed for at vurdere, hvorvidt du kan låne ud fra, hvem du er venner med på det sociale medie

I sidste uge tog Facebook patent på en ny og kontroversiel funktion, der giver banker, kreditinstitutter og andre finansielle virksomheder mulighed for at vurdere din kreditværdighed ud fra en samlet rating på Facebook. Faktisk anvender udlånsvirksomheder allerede i dag Google og sociale medier, når de skal foretage en kreditvurdering, og mange virksomheder bruger ligeledes nettets søgemuligheder, når de skal vurdere en ny kunde eller leverandør.

Facebooks nye patent vil imidlertid organisere dine oplysninger ét samlet sted. Derudover vil den nye funktion kunne give banker en vurdering af din kreditværdighed baseret på dine online venners gennemsnitlige kreditværdighed. Altså kan dine venners økonomiske sans nu få stor betydning for dig.

Overraskende, hvad godt omdømme betyder

Jeg tror, at folk vil blive meget overraskede over, hvor meget et godt omdømme rent faktisk betyder. I følge en rapport fra World Economic Forum er 75 % af en virksomheds værdi direkte bundet op på dets brand, navn og omdømme”, fortæller William Atak, direktør i ATAK A/S, som i foråret stiftede Reputation Management bureauet SAFEonNET, der sikrer virksomheders omdømme, og fortsætter:

– Alt efter situationen kan man godt regne med, at tallet er endnu højere, når det omhandler privatpersoner, hvor et dårligt omdømme kan være invaliderende, mens et godt omdømme kan give dig adgang til muligheder, andre kun kan drømme om.

2015 har for alvor været året, hvor der har været fokus på, hvor slemt det kan gå, hvis ikke man værner om sit omdømme. Eksempelvis er Jensens Bøfhus nu nærmest blevet synonymt med shitstorm, og søger man i dag på ordet ”shitstorm” på Google, nævnes Jensens Bøfhus i mere end ét af resultaterne på side et.

Del din kommentar