Skip to main content

Disse biler kører længst på literen

Det koster at fylde brændstof på bilen. Her kan du se en liste over de 10 familiebiler, der kører længst på en liter.

Det koster at fylde brændstof på bilen. KLIK og se listen over de 10 familiebiler, der kører længst på en liter. Foto: Colourbox.
Det koster at fylde brændstof på bilen. KLIK og se listen over de 10 familiebiler, der kører længst på en liter. Foto: Colourbox.
På 10. pladsen finder vi den billige Dacia Logan MCV 1.5dCi. Den står til at nå op på lige over 26 kilometer på literen. Den ender dog på godt 19.
På 10. pladsen finder vi den billige Dacia Logan MCV 1.5dCi. Den står til at nå op på lige over 26 kilometer på literen. Den ender dog på godt 19.
Skoda Superb stationcar 1.6 TDI ligger på 9. pladsen. Bilen er stor og rummelig og den første af Skodas to på listen. Som det eneste mærke. Den kører 19,9 kilometer på literen mod de lovede 23,8. Foto: Petr Josek/Scanpix.
Skoda Superb stationcar 1.6 TDI ligger på 9. pladsen. Bilen er stor og rummelig og den første af Skodas to på listen. Som det eneste mærke. Den kører 19,9 kilometer på literen mod de lovede 23,8. Foto: Petr Josek/Scanpix.
8: BMW 320d Touring. Her er de to tal meget tæt på hinanden: Det forventede antal kilometer på literen er 20,5, – den kører 19,9. Foto: Scanpix.
8: BMW 320d Touring. Her er de to tal meget tæt på hinanden: Det forventede antal kilometer på literen er 20,5, – den kører 19,9. Foto: Scanpix.
7: Volkswagen Golf 1.6 TDI SE 105 stationcar. Burde kunne køre 25,6 men ligger lige under de 20 kilometer. Foto: Fabian Bimmer/File Photo
7: Volkswagen Golf 1.6 TDI SE 105 stationcar. Burde kunne køre 25,6 men ligger lige under de 20 kilometer. Foto: Fabian Bimmer/File Photo
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 150 Allure ligger på 6. pladsen med 20,5 kilometer per liter. Den lover dog at kunne køre 25. Foto: Scanpix.
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 150 Allure ligger på 6. pladsen med 20,5 kilometer per liter. Den lover dog at kunne køre 25. Foto: Scanpix.
5: Toyota Auris Touring Sports 1.8 hybrid er feltets eneste benzinbil. Den kører 20,8 kilometer på en liter benzin, men lover i papirerne hele 27. Foto: Arnd Wiegmann/Scanpix.
5: Toyota Auris Touring Sports 1.8 hybrid er feltets eneste benzinbil. Den kører 20,8 kilometer på en liter benzin, men lover i papirerne hele 27. Foto: Arnd Wiegmann/Scanpix.
Kia Ceed sportswagon 1.6 CRD ender på en 4. plads. Den kommer op på 20,9 kilometer på literen, omend den lover at kunne køre 22,7. Ikke den helt store forskel. Foto: Henry Romero/Scanpix.
Kia Ceed sportswagon 1.6 CRD ender på en 4. plads. Den kommer op på 20,9 kilometer på literen, omend den lover at kunne køre 22,7. Ikke den helt store forskel. Foto: Henry Romero/Scanpix.
Her viser Lisbet Dahl sin under en uge gamle Skoda Octavia frem. Skoda Octavia stationcar 1.6 Tdi 110 Greenline-modellen af den ender på en 3. plads. Den lover at køre godt 31 kilometer på en liter, men ender på 21. Mange kilometer, men 33 procent under tallet, du kan se ved bilhandleren. Foto: David Leth Williams/Scanpix.
Her viser Lisbet Dahl sin under en uge gamle Skoda Octavia frem. Skoda Octavia stationcar 1.6 Tdi 110 Greenline-modellen af den ender på en 3. plads. Den lover at køre godt 31 kilometer på en liter, men ender på 21. Mange kilometer, men 33 procent under tallet, du kan se ved bilhandleren. Foto: David Leth Williams/Scanpix.
Skoda Octavia stationcar 1.6 Tdi 110 Greenline-modellen ender på en 3. plads. Den lover at køre godt 31 kilometer på en liter, men ender på 21. Mange kilometer, men 33 procent under tallet, du kan se ved bilhandleren. Foto: Jacky Naegelen
Skoda Octavia stationcar 1.6 Tdi 110 Greenline-modellen ender på en 3. plads. Den lover at køre godt 31 kilometer på en liter, men ender på 21. Mange kilometer, men 33 procent under tallet, du kan se ved bilhandleren. Foto: Jacky Naegelen
Seat Leon ST 1.6 TDI 110 Ecomotive ender på en andenplads med sine 21,7 kilometer på en liter. Den lover dog også 30,3, så… Foto: Gustau Nacarino/Scanpix.
Seat Leon ST 1.6 TDI 110 Ecomotive ender på en andenplads med sine 21,7 kilometer på en liter. Den lover dog også 30,3, så… Foto: Gustau Nacarino/Scanpix.
Ta-daa. Den bil, der ifølge testen kører længst på en liter brændstof, er Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC. Den kører 21,9 kilometer på literen, og ligger nogenlunde tæt på målet på 26,3. Den er også af en størrelse, så der er rigeligt plads til familien. Foto: Scanpix.
Ta-daa. Den bil, der ifølge testen kører længst på en liter brændstof, er Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC. Den kører 21,9 kilometer på literen, og ligger nogenlunde tæt på målet på 26,3. Den er også af en størrelse, så der er rigeligt plads til familien. Foto: Scanpix.

Hvor langt på literen? Det er nok et spørgsmål, de fleste bilkøbere er interesseret i, før navnet bliver sat på slutsedlen.

For med brændstofpriser i den helt høje ende af skalaen, er det vigtigt at vide, hvor langt på literen ens nye køretøj kører.

I hvert fald, hvis man vil spare penge.

Hjemmesiden whatcar har på den baggrund fundet frem til en række familiebiler, der kører langt på literen.

Dem har vi samlet i galleriet over artiklen. Det er også her, du kan se, hvordan det afviger fra de lovede antal kilometer, bilen burde kunne køre på en liter benzin eller diesel.

Bemærk, at testen er foretaget i 2016 og ikke inkluderer elbiler.

Stor forskel på hvor langt på literen bilen kører

Hvorfor er der så forskel på – nogle gange ret så stor – hvor langt (eller mangel på samme) bilen kører i forhold til det lovede antal?

Det afhænger af en lang række ting.

Blandt andet er baggrunden for det opgivne tal, i forhold til en EU-norm, ECE-norm, fundet i et laboratorium.

En håndfuld resultater fra Hvilkenbil.dk testkørsler viser også, hvor langt der efterhånden er op til EU-normen. Tallene opnået under helt almindelig kørsel ligger i snit mellem 21 og helt op til 38 procent under EU-normen.

– For ti år siden lå bilernes reelle forbrug måske 10-15 procent under den officielle EU-norm. I dag oplever mange bilejere, at de snarere ligger 20-35 procent under EU-normen, siger Jens Velling, redaktør på Hvilkenbil.dk.

Sådan testes bilerne

Hvor langt på literen, bilen kan køre, eller i hvert fald det tal, der bliver opgivet, fremkommer altså i et laboratorium.

Hvilkenbil.dk beskriver, hvordan bilerne testes:

Fastlæggelsen af det typegodkendte forbrug sker på et rullefelt i et laboratorium, hvor bilen gennemkører en cyklus, der i alt tager 20 minutter og 20 sekunder. Heraf står bilen stille i 40 sekunder. At kørslen finder sted på et rullefelt sikrer, at alle målinger er helt ens.

Bilen tilbagelægger en simuleret rute på 11 km på rullefeltet og kører på forskellige måder:

Bykørsel: En distance på 4 km med en gennemsnitshastighed på 19 km/t. I denne del af prøven accelerer bilen 12 gange fra stilstand og stopper igen.

Lande- og motorvejskørsel: Over en distance på i alt 7 km simuleres en landevejsetape efterfulgt af et mindre stykke motorvej med en topfart på 120 km/t; gennemsnitshastigheden er 63 km/t.

Koldstart: I prøven indgår start af motoren ved en simuleret udetemperatur på 20 grader.

Slukket: Energiforbrugende udstyr som for eksempel klimaanlæg, el-bagrude, sædevarme med mere er ikke tændt.

– EU-laboratorietesten begynder ganske vist med en koldstart, men tager ikke højde for, at der kan være adskillige passagerer og tung bagage ombord, lige som energislugende udstyr som aircondition eller varme i sæderne aldrig er slået til. Selv en banal men meget virkelig og særdeles energikrævende udfordring som modvind er heller ikke en del af testen, siger Jens Velling.

Svenske teknikensvarld har lavet en test, hvor biler er testet under mere realistiske forhold.

Tester selv

Franske PSA har selv taget skeen i egen hånd og testet sine biler, Peugeot, Citroën og DS, under mere realistiske forhold. Det oplyser FDM, der også kommer med et eksempel:

Peugeot 208 med 100 hk dieselmotor kører officielt 33,3 kilometer per liter, men i den nye test bliver det kun til 21,3. Det er et minus på 36 procent.

Blandt de største afvigelser er en Citroën C4 Picasso med 120 hestes dieselmotor. Her skal man regne med at køre 40 procent kortere, end brochuren siger.

“De enkelte modeller er dog ikke beregnet på samme måde. Vægtningen af by, landevej og motorvej er anderledes på store dieselbiler end små benzinbiler for at afspejle det kørselsmønster, franske bilister med de pågældende modeller har”, skriver FDM på sin hjemmeside.

Kørselsfradrag

Bor du et stykke vej fra dit job, har du mulighed for at få kørselsfradrag for din transport.

Den fastsættes ud fra, hvor mange kilometer, du har mellem hjemmet og jobbet.

Det kan du læse mere om i artiklen: Kørselsfradrag 2017.

Del din kommentar