DMI: Ubehagelig overraskelse venter

Vi har regn, regn og atter regn i udsigt i dag. Og i morgen skal vi passe på, at vi ikke bliver blæst omkuld

Udgivet Opdateret

Det regner voldsomt her til morgen. Det har man sikkert allerede bemærket, hvis man har været tidligt på farten.

Og det kommer til at fortsætte med at regne, lyder den nedslående melding fra Henning Gisselø, der er vagtchef hos Det Meteorologiske Institut, DMI.

– Det bliver ved med at regne hele dagen. Måske vil de få tørvejr i den sydlige og sydøstlige del af landet, men I resten af Danmark skal man indstille sig på en masse regn.

Det betyder også, at du skal være opmærksom på, hvis du skal ud at køre i trafikken – der kan være risiko for akvaplaning.

Storm på vej

Det bliver også mere og mere blæsende, som dagen skrider frem.

Til gengæld er vejret blevet varmere. Vi får 5-8 graders varme, og i nat kan vi forvente, at temperaturen ligger hele fire grader over frysepunktet.

Regn, regn og atter regn. Det er vejrmenuen for onsdag. (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)
Regn, regn og atter regn. Det er vejrmenuen for onsdag. (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)

Men fredag skal man være obs på, at blæsevejret kan udvikle sig til storm.

– Vi kan se i prognosen, at vi i morgen kommer til at opleve stormende kuling og vindstød af stormstyrke visse steder, oplyser Henning Gisselø.

Så hold på hat og briller derude.

Sådan undgår du akvaplaning

Her er DMI’s råd til at undgå at komme ud for akvaplaning:

  • At undgå akvaplaning begynder med at kigge på vejr vejrudsigter og varsler – især varsler om skybrud og kraftig regn. Nedbørradaren kan også være en hjælp, fordi den viser byger der eventuelt er på vej. Byger med lynaktivitet er ofte kraftige og kan give meget vand på kort tid. Tjek eventuelt også trafikken.dk. Mens man kører, kan det måske være en hjælp at lytte til trafikradioen på P4.
  • Man skal holde godt udkig efter vandansamlinger under – og efter – skybrud og langvarig kraftig regn og være parat til at sætte farten meget ned, inden man rammer dem.
  • Det er især vigtigt i at kigge efter lange pytter i slidspor efter tunge køretøjer i inderste vejbane, store vandansamlinger på dårligt anlagte veje og søer i bunden mellem bakker.
  • Da dækkenes mønsterdybde har stærkt afgørende betydning for risikoen, er det vigtig at holde øje med sine dæk, så man kan sætte farten efter, hvor slidte de er. Man skal ikke mindst huske at kigge efter, før man kører ud i regnvejr med en lånt eller lejet bil.
  • Dækproducenter advarer generelt om, at for lavt dæktryk kan øge risikoen for akvaplaning.
  • Når der skal nye dæk på bilen, kan man eventuelt interessere sig for slidbanemønstre, som lover særlig god dræning (men det kan være på bekostning af andre egenskaber).

Kilde: DMI

Powered by Labrador CMS