Skip to main content

Efter historisk lovændring: Unge bilister har kørt pænt

Kigger man mod Norge bliver det tydeligt, at det er en tendens, der vil fortsætte.

17-årige har mulighed for at tage kørekort. Så længe de er under 18, skal de dog stadig være i selskab med en voksen med kørekort, når de kører. Og der er noget, der tyder på, at forsøgsordningen bliver en succes. Foto: Scanpix.
GALLERI: REGLERNE FOR FORNYELSE AF KØREKORT ÆNDRES 1. JULI.  KLIK OG LÆS MERE.
17-årige har mulighed for at tage kørekort. Så længe de er under 18, skal de dog stadig være i selskab med en voksen med kørekort, når de kører. Og der er noget, der tyder på, at forsøgsordningen bliver en succes. Foto: Scanpix. GALLERI: REGLERNE FOR FORNYELSE AF KØREKORT ÆNDRES 1. JULI. KLIK OG LÆS MERE.
Fra 1. juli slipper ældre for at skulle gennem en ekstra proces, når de skal have fornyet deres kørekort. Reglen er ikke den eneste nye, der er trådt i kraft i 2017. Foto: Kim Haugaard/Scanpix. KLIK VIDERE OG SE ANDRE ÆNDRINGER AF DE LOVE VI SKAL FØLGE I TRAFIKKEN.
Fra 1. juli slipper ældre for at skulle gennem en ekstra proces, når de skal have fornyet deres kørekort. Reglen er ikke den eneste nye, der er trådt i kraft i 2017. Foto: Kim Haugaard/Scanpix. KLIK VIDERE OG SE ANDRE ÆNDRINGER AF DE LOVE VI SKAL FØLGE I TRAFIKKEN.
Ny-indregistrerede motorcykler skal have isntalleret ABS-bremser uanset motorcyklens alder. Det gælder kun for motorcykler, der ikke før har været registreret. Foto: Scanpix.
Ny-indregistrerede motorcykler skal have isntalleret ABS-bremser uanset motorcyklens alder. Det gælder kun for motorcykler, der ikke før har været registreret. Foto: Scanpix.
Parkerer du en offentlig parkerings-plads, hvor der er krav om p-skive i et givent tidsrum, uden for dette tidsrum, behøver du ikke have en synlig p-skive. Foto: Scanpix.
Parkerer du en offentlig parkerings-plads, hvor der er krav om p-skive i et givent tidsrum, uden for dette tidsrum, behøver du ikke have en synlig p-skive. Foto: Scanpix.
Du har mulighed for at tage kørekort i en bil med automatgear. Gør du det, må du kun køre bil med automatgear. Foto: Scanpix.
Du har mulighed for at tage kørekort i en bil med automatgear. Gør du det, må du kun køre bil med automatgear. Foto: Scanpix.

Mange havde frygtet, at lovændringen, der muliggjorde kørekort til 17-årige, ville føre til et øget antal ulykker for aldersgrupper. Nu er der sat tal på – for første gang – om det så faktisk er tilfældet. Og det er der ikke noget, der tyder på, skriver Gjensidige Forsikring i en pressemeddelelse. 

Kantar Gallup havde for forsikringsselskabet udarbejdet en undersøgelse tilbage i februar. Her blev der kigget på, hvad danskere forventede, der ville ske, når den tre-årige forsøgsændring med kørekort til 17-årige trådte i kraft.

Siden 1. januar 2017 har 17-årige haft mulighed for at tage kørekort i Danmark. De må først køre bil på egen hånd, når de fylder 18. Du kan derfor starte på køreskolen, når du er 16 år og ni måneder gammel. Begge dine forældre skal give dig tilladelse til at køre bil som 17-årig, og du kan først gå til praktisk køreprøve som 17-årig.

Din ledsager, der altså skal sidde med i bilen, så længe du kører bil som 17-årig, skal være mindst 30 år gammel. Vedkommende skal ahve haft kørekørt til personbil i de seneste 10 år, og i den periode må kørekortet ikke have været frakendt. Vedkommende skal i øvrigt være istand til at overtage kørslen, skulle det blive nødvendigt.

Undersøgelsen viste, at hver tredje frygtede flere trafikulykker, efter at de 17-årige havde sat sig bag rattet. Hos Gjensidige Forsikring siger tallene dog – heldigvis – noget helt andet; her har man ikke registreret én eneste skade forårsaget af en 17-årig bilist i årets første fem måneder.

”Noget af det vigtigste i trafikken er erfaring. Derfor synes jeg, at det er en rigtig god idé, at vi nu giver unge under 18 mulighed for at få kørekortet tidligere, så de under ordnede forhold kan få mere erfaring bag rattet. Det kræver nemlig øvelse, at kunne begå sig sikkert i trafikken. Derfor er det positivt, at de danske forældre nu har mulighed for hjælpe de unge til at få mere erfaring, inden de sendes alene afsted i bilen,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring, i pressemeddelelsen.

Kørekort til 17-årige ville føre til et hav af problemer

Ifølge undersøgelsen forventede de adspurgte, at trafikken ville blive mere usikker, at de unge bilister ville køre galt oftere, og at der ville ske flere dødsulykker. 25% af de adspurgte forventede, at trafikken ville blive mere usikker. Hver tredje forventede et stigende antal ulykker, og 1 ud af 11 forventede flere dødsfald i trafikken. Intet af det holder stik – i hvert fald ikke hos Gjensidige forskring.

Selskabets norske afdeling viser faktisk, at vi kan forvente færre uheld på vejene, hvis de unge hurtigere får erfaring med at køre bil. Ifølge Gjensidige er det ikke bilistens alder, men snarere evnerne bag et rat, der er årsag til ulykkerne.

Erfaringerne fra Norge viser, at når en bilist har kørt 5000 kilometer, reduceres risikoen for ulykker betragteligt.

”I vores skadebehandling ser vi en tydelig sammenhæng mellem uheld og manglende erfaring. Derfor håber jeg også, at evalueringerne af forsøgsordningen er positive. For det gælder bare om at få de unge bilister ud på vejene, så de kan få oparbejdet erfaringen,” siger Henrik Sagild i pressemeddelelsen.

Del din kommentar