Skip to main content

En simpel manøvre kan sikre dig flere år i live

En gåtur om dagen mindsker risikoen for blandt andet type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme, fortæller professor Bente Klarlund Pedersen.

Risikoen for en række farlige sygdomme kan mindskes ved hjælp af jævnlige raske gåture. Klik dig gennem galleriet og se, hvilke sygdomme, det gælder. Fotos: Scanpix / Kilde: Ritzau
Risikoen for en række farlige sygdomme kan mindskes ved hjælp af jævnlige raske gåture. Klik dig gennem galleriet og se, hvilke sygdomme, det gælder. Fotos: Scanpix / Kilde: Ritzau
Forskning viser, at daglige gåture nedsætter risikoen for type 2-diabetes med 50 procent. Type 2-diabetes er ikke i sig selv en sygdom, man dør af, men diabetes kan medføre en lang række alvorlige følgesygdomme .
Forskning viser, at daglige gåture nedsætter risikoen for type 2-diabetes med 50 procent. Type 2-diabetes er ikke i sig selv en sygdom, man dør af, men diabetes kan medføre en lang række alvorlige følgesygdomme .
Følgesygdommene er for eksempel blodpropper i hjerne og hjerte, nedsat syn og nyresygdom.
Følgesygdommene er for eksempel blodpropper i hjerne og hjerte, nedsat syn og nyresygdom.
I sin bog henviser Bente Klarlund Pedersen også til et stort amerikansk studie, der viser, at en daglig gåtur på cirka en halv time reducerer den relative risiko for hjerte-kar-sygdomme med 30 procent. Og jo længere og hurtigere man går, desto mindre bliver risikoen.
I sin bog henviser Bente Klarlund Pedersen også til et stort amerikansk studie, der viser, at en daglig gåtur på cirka en halv time reducerer den relative risiko for hjerte-kar-sygdomme med 30 procent. Og jo længere og hurtigere man går, desto mindre bliver risikoen.
Friske gåture kan blandt andet forebygge stress og dæmpe angst.
Friske gåture kan blandt andet forebygge stress og dæmpe angst.
Forskning har også vist, at regelmæssige gåture mindsker depressionssymptomer hos personer med mild depression.
Forskning har også vist, at regelmæssige gåture mindsker depressionssymptomer hos personer med mild depression.

Der er mange gode grunde til at sætte det ene ben foran det andet. En daglig gåtur bringer os nemlig ikke blot fra a til b. Den gør også noget godt for vores helbred og for vores humør.

Det fortæller professor og leder af Trygfondens Center for Aktiv Sundhed Bente Klarlund Pedersen, som er aktuel med “Gå-bogen”, der handler om de fysiske og mentale sundhedsgevinster ved gåture.

Og de kan ikke tælles på én hånd. Du kan se alle de sygdomme, du kan forebygge ved at gå, i galleriet over artiklen her.

– Uanset hvilken måde man går på, så batter gang eksempelvis rigtig meget for stofskiftet. Gåture er rigtig godt for det farlige fedt omkring maven og giver nedsat risiko for type 2-diabetes, siger Bente Klarlund Pedersen.

Hold balancen

En daglig gåtur er  med til at styrke vores muskler og balance, fortæller Jens Troelsen, der er leder for forskningsenheden Active Living ved Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet.

– Forskning har blandt andet vist, at hvis du er meget gående til hverdag, så er du mindre tilbøjelig til at falde i dit hjem, fordi du har en stærkere muskulatur og en bedre udviklet balance, siger han.

Ønsker man en bedre mental sundhed, er der også god grund til at komme ud over stepperne. Ifølge Bente Klarlund Pedersen er fordelen ved at gå, at det er tilgængeligt for de fleste.

– Der er rigtig mange mennesker, der ikke føler sig hjemme i en idrætsklub eller et fitnesscenter, og derfor synes jeg, det er vigtigt at fortælle, at der er rigtig meget sundhed at hente ved at gå, siger hun.

Tager tid

Udfordringen er, at en gåtur typisk er mere tidskrævende end andre motionsformer.

– I forhold til at løbe skal man eksempelvis bruge dobbelt så meget tid på at opnå den samme forbrænding af kalorier ved en gåtur, siger Bente Klarlund Pedersen.

Til gengæld kræver en gåtur typisk ikke, at man bruger tid på at klæde om og gå i bad bagefter.

Del din kommentar