Skip to main content

Er du eller nogen du kender gravid? Her er hvad du skal – og hvad du bestemt ikke må

37 råd og fraråd fra tre offentlige myndigheder.

Hvad må gravide? Det kan være en forvirrende tid at være gravid. Vi har samlet de 37 officielle råd og fraråd her i galleriet. Nogle af dem vil modsige hinanden – andre vil inde om hinanden. De stammer fra forskellgie myndigheder. Foto: Scanpix
Hvad må gravide? Det kan være en forvirrende tid at være gravid. Vi har samlet de 37 officielle råd og fraråd her i galleriet. Nogle af dem vil modsige hinanden – andre vil inde om hinanden. De stammer fra forskellgie myndigheder. Foto: Scanpix
Følg de officielle kostråd. Spis varieret, ikke for meget, og vær fysisk aktiv. Spis frugt og mange grønsager. Spis mere fisk. Vælg fuldkorn. Vælg magert kød og kødpålæg. Vælg magre mejeriprodukter. Spis mindre mættet fedt. Spis mad med mindre salt. Spis mindre sukker. Drik vand.
Varier din kost, og spis mange forskellige fødevarer hver dag.
Følg de officielle kostråd. Spis varieret, ikke for meget, og vær fysisk aktiv. Spis frugt og mange grønsager. Spis mere fisk. Vælg fuldkorn. Vælg magert kød og kødpålæg. Vælg magre mejeriprodukter. Spis mindre mættet fedt. Spis mad med mindre salt. Spis mindre sukker. Drik vand. Varier din kost, og spis mange forskellige fødevarer hver dag.
Spis fisk flere gange om ugen, i alt 350 gram –
 heraf gerne 200 gram fed fisk.
Undgå dog at spise store rovfisk. Spis højst én almindelig dåse tun om ugen.
Spis højst 125 gram østersølaks om måneden.
Undgå store fisk som tun, gedde, helleflynder, sværdfisk, aborre, sandart, oliefisk (escolar), rokke og haj.
Spis fisk flere gange om ugen, i alt 350 gram – heraf gerne 200 gram fed fisk. Undgå dog at spise store rovfisk. Spis højst én almindelig dåse tun om ugen. Spis højst 125 gram østersølaks om måneden. Undgå store fisk som tun, gedde, helleflynder, sværdfisk, aborre, sandart, oliefisk (escolar), rokke og haj.
Spis ikke lever og levertran.
Spis ikke lever og levertran.
Drik højst tre kopper kaffe om dagen, og begræns mængden af koffeinholdige drikkevarer.
Drik højst tre kopper kaffe om dagen, og begræns mængden af koffeinholdige drikkevarer.
Spis ikke for to.
Spis ikke for to.
Følg Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger om kosttilskud til gravide..
Tag 400 mg folsyre dagligt, fra graviditeten planlægges, og 12 uger ind i graviditeten.
Tag 10 mg D-vitamin dagligt i hele graviditeten.
Tag 40-50 mg jern fra graviditetsuge 10.
Hvis du ikke drikker mælk, så tag et tilskud på 500 mg kalk dagligt i hele graviditeten.
Følg Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger om kosttilskud til gravide.. Tag 400 mg folsyre dagligt, fra graviditeten planlægges, og 12 uger ind i graviditeten. Tag 10 mg D-vitamin dagligt i hele graviditeten. Tag 40-50 mg jern fra graviditetsuge 10. Hvis du ikke drikker mælk, så tag et tilskud på 500 mg kalk dagligt i hele graviditeten.
Få 30 minutters moderat fysisk aktivitet om dagen.
Pas på med tunge løft, der belaster bækkenbund og ryg, og vær forsigtig med aktiviteter med risiko for hårde stød på maven eller voldsomme fald.
Undgå dykning.
Vedligehold og styrk bækkenbundsmusklen med knibeøvelser.
Få 30 minutters moderat fysisk aktivitet om dagen. Pas på med tunge løft, der belaster bækkenbund og ryg, og vær forsigtig med aktiviteter med risiko for hårde stød på maven eller voldsomme fald. Undgå dykning. Vedligehold og styrk bækkenbundsmusklen med knibeøvelser.
Undgå alkohol.
Undgå rygning – også passiv rygning.
Tag så lidt medicin som muligt – også håndkøbsmedicin og naturlægemidler.
Brug kun medicin efter aftale med din læge. Det gælder også smertestillende midler og naturmedicin.
Undgå alkohol. Undgå rygning – også passiv rygning. Tag så lidt medicin som muligt – også håndkøbsmedicin og naturlægemidler. Brug kun medicin efter aftale med din læge. Det gælder også smertestillende midler og naturmedicin.
Undgå at skifte kattebakken – eller brug handsker.
Undgå at skifte kattebakken – eller brug handsker.
Undgå at spise kød, der ikke er gennemstegt. Smag ikke på fars.
Undgå haresyge (toxo-plasmose) ved at vaske hænder efter at have rørt ved råt kød og grøntsager og efter havearbejde
Undgå at spise kød, der ikke er gennemstegt. Smag ikke på fars. Undgå haresyge (toxo-plasmose) ved at vaske hænder efter at have rørt ved råt kød og grøntsager og efter havearbejde
Gør rent og støv af en gang om ugen, og luft grundigt ud to gange dagligt.
Køb produkter med miljømærkerne Svanen og Blomsten. Helst uden parfume.
Begræns din kontakt med kemikalier som rengøringsmidler, maling, sprayprodukter og hårfarve.
Gør rent og støv af en gang om ugen, og luft grundigt ud to gange dagligt. Køb produkter med miljømærkerne Svanen og Blomsten. Helst uden parfume. Begræns din kontakt med kemikalier som rengøringsmidler, maling, sprayprodukter og hårfarve.
Spis masser af frugt og grønt, men skyl det, så indhold af bly og eventuelle pesticidrester mindskes.
Spis masser af frugt og grønt, men skyl det, så indhold af bly og eventuelle pesticidrester mindskes.
Vælg indpakning, der ikke indeholder bisphenol A (findes for eksempel i dåsemad og -drikke).
Undgå indpakning, der indeholder fluorerede stoffer.
Undgå ftalater. Stil glas med skruelåg opad, så kontakt mellem fødevaren og pakningen mindskes.
Vælg indpakning, der ikke indeholder bisphenol A (findes for eksempel i dåsemad og -drikke). Undgå indpakning, der indeholder fluorerede stoffer. Undgå ftalater. Stil glas med skruelåg opad, så kontakt mellem fødevaren og pakningen mindskes.
Spis maksimalt 50 g lakrids om dagen.
Undgå prikbladet perikon, som blandt andet bruges i kosttilskud, salater og teer.
Spis maksimalt 50 g lakrids om dagen. Undgå prikbladet perikon, som blandt andet bruges i kosttilskud, salater og teer.
Undgår bakterien listeriose ved at skylle, koge eller stege madvarer.
Undgår bakterien listeriose ved at skylle, koge eller stege madvarer.
Undgå råmælk og oste fremstillet af rå mælk (upasteuriseret).
Undgå råmælk og oste fremstillet af rå mælk (upasteuriseret).
Undgå at flå harer og andre dyr.
Undgå at flå harer og andre dyr.

Der blev født 16.356 børn i tredje kvartal af 2017, viste tal fra Danmarks Statistik, og antallet af graviditeter er i sagens natur langt højere. Netop det der med at være gravid kan være lidt af en jungle – i hvert fald hvis det er første gang. For hvad må gravide egentlig?

Af samme grund bruger danske myndigheder lang tid på at udarbejde gode råd og fraråd i pjecer og bøger, som i samarbejde med jordemødre skal forsøge at forberede unge mennesker – gennemsnitsalderen for førstegangsfødende er på godt 30 år – til livet som gravid.

Råd er der nok af, viser en gennemgang af disse fra både Sundhedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Miljøstyrelsen. I en artikel for et par år siden nåede portalen Vores Børn frem til, at det løb op i hele 37 af slagsen.

De 37 gode råd om, hvad der er godt – og skidt – kan du finde i komprimeret form i galleriet over artiklen her.

Hvad du må og ikke må

Vores Børn fandt det i sin omtale nødvendigt at diskutere, hvor vidt der er tale om for omfangsrige råd og retningslinjer, der i værste fald kan forvirre mere end gavne.

Den galej ville Sundhedsstyrelsen i 2015 ikke hoppe med på.

– Vi bestræber os på at give gravide et overblik over de gode råd og rådgiver ud fra et forsigtighedsprincip om, hvad der ifølge forskningen kan være skadeligt for et foster. Vi prøver at nedtone risikoaspektet, men som myndighed har vi et ansvar for at oplyse ordentligt, sagde sundhedsplejerske Annette Poulsen fra Sundhedsstyrelsens Forebyggelse og Borgernære Sundhedstilbud til mediet i 2015.

Dog er det vigtigt at understrege, at der er tale om retningslinjer – ikke krav. Der er ingen lov kaldet “hvad må gravide”.

Del din kommentar