Folk kommer til skade på elektriske løbehjul

Et nyt studie har kortlagt omfanget af uheld med elektriske løbehjul.

Udgivet Opdateret

Tidligere på måneden blev elektriske løbehjul som en del af en forsøgsordning lovliggjort herhjemme.

Løbehjulene er omgærdet af en del mystik og usikkerhed – blandt andet når det kommer til sikkerheden.

En del af den mystik er nu forsvundet – for et nyt amerikansk forskningsprojekt viser, at der på bare to forskellige californiske skadestuer, hvor løbehjulene også er lovlige, har været ikke mindre end 249 patienter, der alle har opsøgt skadestuerne efter uheld med løbehjul.

Skaderne spænder vidt og bredt – fra brækkede knogler og blå mærker til hjerneblødninger, skriver The Verge.

Hvad der også åbenbarer sig, at kun 4,4 procent af de tilskadekomne bar hjelm.

Til gengæld er det endnu for tidligt at sige noget om, hvor farligt et transportmiddel løbehjulet er i forhold til andre transportmidler:

– Vi ved ikke noget om, hvor mange kilometer, folk har kørt, hvor ofte de har kørt eller hvor mange, der kører på dem. Vi kan endnu ikke sige, om det er farligere end at køre på cykel, siger Tarak Trivedi, der er en af forskerne bag undersøgelsen, til The Verge.

Elektriske løbehjul i Danmark

I Danmark trådte forsøgsordningen, der lovliggjorde elektriske løbehjul, i kraft den 17. januar 2019.

I samme ombæring blev også et andet transportmiddel lovliggjort – selvbalancerende køretøjer (for eksempel segboards og uniwheels) og motoriserede skateboards.

Fælles for de to køretøjer er, at der gælder helt særlige regler for, hvordan du må bruge dem – og hvad det kræves at bruge dem. Alt det kan du læse i galleriet ovenover. 

Powered by Labrador CMS