Forbrugerombudsmand: Betal ikke denne regning

Med regningen følger der uvelkomne pakker.

Forbrugerne bliver truet med inkassogebyrer for varer, de ikke har bestilt til at starte med. DEt har fået forbrugerombudsmanden til at reagere. Genrefoto: Scanpix.
Udgivet Opdateret

Et groft og omfattende svindelnummer får nu Forbrugerombudsmanden til at reagere med en generel advarsel; modtager du en dag et produkt, du ikke har bestilt noget sted, eksempelvis et skønhedsprodukt, og følger der en regning, eller senere en rykker med, skal du gøre følgende: Ignorere regningen og bede afsenderen om at hente pakken igen.

Advarslen kommer i en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, efter at flere forbrugere har kontaktet ombudsmanden for at klage over, at de har modtaget pakker med eksempelvis ansigtsmasker og efterfølgende rykkere for manglende betaling for disse.

For forbrugerne er det store problem, at de ikke har bestilt produkterne til at starte med, og med forvirringen over at få en uventet pakke følger altså frustrationen over at få en rykker for ikke at have betalt for noget, man ikke har bestolt til at starte med.

“Forbrugerombudsmanden har på få dage modtaget flere klager fra forbrugere, som har modtaget pakker med ansigtsmasker fra BeautyShop International, som de ikke mener, de har bestilt. Forbrugerne bliver samtidig truet med inkassogebyrer af en virksomhed, der hedder ABC Collect LLC, hvis de ikke betaler for produktet,” skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.

Sådan skal du reagere

Fra Forbrugerombudsmandens side er sagen klar; man skal ignorere advarslerne og rykkerne, men man skal ikke ignorere afsenderen.

”Hvis du ikke mener, du har bestilt produktet, så lad være med at betale for det. Kontakt i stedet virksomheden eller inkassobureauet, og gør dem opmærksomme på, at du ikke har bestilt produktet, og du ikke vil betale,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i pressemeddelelsen.

Powered by Labrador CMS