Skip to main content

Hed drøm: Brabrand Station genopstår – måske

Letbanens første etape står klar i 2017. Foto: Letbanen

Letbanens første etape står klar i 2017. Foto: Letbanen

Letbanens første etape står klar i 2017. Foto: Letbanen

Letbanens første etape står klar i 2017. Foto: Letbanen

Letbanens første etape står klar i 2017. Foto: Letbanen

Aarhusianerne skal tage stilling til, hvor de to næste etaper af letbanen skal stoppe – Rådmand drømmer om Brabrand Station

Brabrand Station blev nedlagt i 1979. Men Trafikrådmanden Kristian Würtz drømmer om, at den kobles på den nye letbane, så den kan blive trafikknudepunkt for både regionaltog og letbane.

Kristian Würtz mener, at den kollektive trafik vil få et tiltrængt boost med en station i Brabrand – eventuelt tæt ved bygaden eller det gamle Vest teatret.

Derfor lægger han og magistraten op til en diskussion om Brabrand Stations genopstandelse. Det sker, når anden etape af den meget omtalte – og endnu ikke køreklare – letbane skal diskuteres og planlægges i Aarhus Byråd de kommende måneder – og i løbet af efteråret kommer ud blandt borgerne i både Favrskov og Aarhus i en såkaldt forhøring.

– Aarhus vest er blevet et meget stort erhvervsområde, hvor mange pendlere fra for eksempel Randers arbejder. Hvis jeg var pendler i Randers og skulle møde ind om morgenen i det vestlige Aarhus, ville jeg få hovedpine over de dårlige forbindelser – og at skulle runde Aarhus H. først. Brabrand Station skal i det hele taget gøre det muligt at skifte mellem nationale togforbindelser i Østjylland til den lokale togtrafik. Til gavn for de mange pendlere, som hver dag skal omkring Aarhus, siger Kristian Würtz til Stiften.

Økonomien kan spænde ben

– Masser af detailplanlægning, diskussioner og borgernes ord venter os i efteråret omkring nærbanens nye etaper. I det første udkast skulle nærbanen stoppe i Gellerup, men jeg synes, det vil være dumt at lægge sig fast på det, når vi skal tegne fremtiden. Brabrand Station vil efter min vurdering ikke tage presset af Aarhus Hovedbanegård, men den vil give pendlere og alle i Aarhus bedre muligheder for den kollektive trafik. Det vil være unikt med både en station på Hasle Torv, i Gellerup – og i Brabrand, siger Kristian Würtz.

Men økonomien skal også gå op. Aarhus Kommune har afsat midler, der skal kunne dække kommunens andel af anlægsudgifterne. At forlænge letbanen til Brabrand vil koste i omegnen af 1,3 milliarder – og så skal staten være med på den.

Første etape af letbanen står klar i 2017. Med lidt held kan de komme etaper og en ny Brabrand Station være på plads i 2020.

Del din kommentar