Skip to main content

Hver tredje har ikke styr på denne regel i trafikken

Mere end hver tredje dansker har ikke styr på, hvem der skal holde tilbage ved busstoppesteder.

Hvem er det nu lige, der skal holde tilbage for hvem, når buspassagerer skal over en cykelsti, når de står af bussen? Det er der rigtig mange danskere, der ikke ved, og faktisk afhænger svaret af, hvordan de præcise forhold ved busstoppestedet er. Du kan se reglerne ved at klikke videre i galleriet her.
Hvem er det nu lige, der skal holde tilbage for hvem, når buspassagerer skal over en cykelsti, når de står af bussen? Det er der rigtig mange danskere, der ikke ved, og faktisk afhænger svaret af, hvordan de præcise forhold ved busstoppestedet er. Du kan se reglerne ved at klikke videre i galleriet her.
Hvis buspassagererne som her træder direkte ud på cykelstien, så er det cyklisterne, der skal holde tilbage. Ved dette stop er det markeret tydeligt med en stop-streg og to fodgængerfelter, men det er altså samme regel der gælder, selvom der ikke er nogen afmærkning ved busstopppestedet. Det var blot 56 procent af de adspurgte i undersøgelsen, der kendte reglerne i denne situation. Foto: Google Street View
Hvis buspassagererne som her træder direkte ud på cykelstien, så er det cyklisterne, der skal holde tilbage. Ved dette stop er det markeret tydeligt med en stop-streg og to fodgængerfelter, men det er altså samme regel der gælder, selvom der ikke er nogen afmærkning ved busstopppestedet. Det var blot 56 procent af de adspurgte i undersøgelsen, der kendte reglerne i denne situation. Foto: Google Street View
Hvis der er et helleområde, hvor passagerne kan træde ud på, før de krydser cykelstien, så er rollerne byttet, så cyklisterne ikke skal holde tilbage for passagererne. 62 procent af de adspurgte svarede rigtigt på spørgsmålet om, hvem der skal holde tilbage i denne situation. Foto: Google Street View
Hvis der er et helleområde, hvor passagerne kan træde ud på, før de krydser cykelstien, så er rollerne byttet, så cyklisterne ikke skal holde tilbage for passagererne. 62 procent af de adspurgte svarede rigtigt på spørgsmålet om, hvem der skal holde tilbage i denne situation. Foto: Google Street View
Hvis bussen holder direkte ind til fortovet, så er problemet jo knap så relevant, for så skulle buspassagerer og cyklister meget nødigt komme i karambolage med hinanden. Foto: Elo Christoffersen
Hvis bussen holder direkte ind til fortovet, så er problemet jo knap så relevant, for så skulle buspassagerer og cyklister meget nødigt komme i karambolage med hinanden. Foto: Elo Christoffersen
Det kan også næsvnes, at man som trafikant skal holde tilbage for en bus, der blinker ud fra et stoppested. Foto: Scanpix
Det kan også næsvnes, at man som trafikant skal holde tilbage for en bus, der blinker ud fra et stoppested. Foto: Scanpix

Det er ikke så underligt, hvis cyklister og buspassagerer ofte er ved at støde sammen, når bussen holder ind ved et stoppested, hvor passagererne skal krydse en cykelsti, når de står af. Der er nemlig rigtig mange, der ikke har styr på vigepligtsreglerne i netop den situation. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige. Her er 1.062 repræsentativt udvalgte danskere blevet spurgt, om hvem der skal holde tilbage – cyklister eller buspassagerer.

Mere end hver tredje i undersøgelsen svarer enten forkert, eller “ved ikke” til spørgsmålet.

Der er dog ret stor forskel på, i hvilke landsdele folk har bedst styr på reglerne.

I København svarer 80 procent rigtigt på spørgsmålet, mens det kun er 40 procent i Nordjylland.

Du kan se, om du har styr på reglerne ved at klikke gennem galleriet i toppen af artiklen.

Del din kommentar