Ikke for alle: Pas på denne populære cykeltype

Elcyklen accelererer hurtigt og kan udfordre ældre cyklister. Her er, hvad du skal overveje, før du køber en elcykel.

Udgivet Opdateret

Elcyklerne er blevet fast inventar på cykelstien, og ifølge Danske Cykelhandlere er salget af elcykler stadig stigende.

Men det er ikke uproblematisk, hvis man som ældre cyklist stryger afsted med hjælpemotor.

– Den trækker dig op til 25 kilometer i timen. Og de nye speed pedelecs kan køre 45 kilometer i timen. Det er enormt meget kraft, siger Magnus Lindhart Jørgensen, der er cykelmekaniker hos Cyklistforbundet.

Det kan blive farligt, hvis man vælger elcyklen, fordi man er udfordret på balancen eller ikke har kræfter til en almindelig cykel, fortæller han.

I Holland, hvor elcykler er langt mere udbredte, er ældre på elcykler i dag overrepræsenterede i ulykkesstatistikken.

– Men herhjemme kan vi også se, at elcykler begynder at udgøre en stadig større del af ulykkerne, siger Pernille Ehlers, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

Fordi elcyklerne endnu ikke er så udbredte, har vi dog færre data om ulykkerne, forklarer hun.

Ældre vælter

Men man ved, at når ældre kommer til skade på cykel, så er det ofte eneulykker, hvor balancen har svigtet, forklarer hun. Og det kan blive et problem på elcyklen, hvor man pludselig kører meget hurtigere.

– Hvis man ikke tilpasser sin kørestil, kan det give nogle store overraskelser. Så er man for eksempel længere tid om at bremse, forklarer Pernille Ehlers.

Samtidig er elcyklerne markant tungere end almindelige cykler. Og det mærker man ikke, når man kører på cyklen.

– Men de er tungere at håndtere, når man eksempelvis skal af eller på, forklarer Pernille Ehlers.

Hun råder derfor til, at ældre vælger en elcykel med lav indstigningshøjde.

Hvor skal motoren sidde?

Det kan også være en fordel at vælge en med centermotor, fordi den har tyngdepunkt i midten og justerer farten efter, hvor meget man træder i pedalerne.

– Hvorimod elcyklerne med frontmotor trækker med fuld kraft, bare du træder en lillebitte smule. Og det kan føles meget voldsomt, siger Pernille Ehlers.

Samtidig kan cyklens tyngdepunkt og balance blive anderledes, når motoren sidder som vægt i fronten, forklarer Magnus Lindhart Jørgensen.

– Man skal heller ikke købe den kraftigste motor. Eller som minimum undlade at sætte motoren på den allerhurtigste funktion, råder han.

Man bør også øve sig i at manøvrere og bremse, inden man drister sig ud i trafikken. Og brug hjelm, lys og reflekser.

– Andre kan nemt undervurdere hastigheden, hvis de ser en ældre person komme cyklende. En bilist eller cyklist kan tro, at de kan nå at højresvinge eller overhale, siger Pernille Ehlers.

De såkaldte speed pedelecs blev ved tilladt på danske veje i slutningen af 2018. I den forbindelse holdt man op med at betegne de særlige cykler som store knallerter. De er at regne som cykler, og det betyder, at du ikke skal have stort knallertkørekort for at kunne køre på dem.

Powered by Labrador CMS