Skip to main content

Kaffe gemmer på livsvigtigt stof

Kaffe og te er gode kilder til det vigtige mineral mangan.

Kaffe er blandt andet en god kilde til mineralet mangan. KLIK VIDERE OG SE, HVILKE ANDRE FØDEVARER DER ER GODE KILDER TIL MINERALET. Arkivfoto.
Kaffe er blandt andet en god kilde til mineralet mangan. KLIK VIDERE OG SE, HVILKE ANDRE FØDEVARER DER ER GODE KILDER TIL MINERALET. Arkivfoto.
Fuldkornsprodukter. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
Fuldkornsprodukter. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
Nødder. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
Nødder. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
Grøntsager. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
Grøntsager. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
Frugt. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
Frugt. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
The. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.
The. Arkivfoto. Kilde: Netdoktor.dk.

Mangel på mangan er heldigvis en forholdsvis sjælden lidelse, fordi langt de fleste får nok af det vigtige mineral gennem kosten.

Det skriver Netdoktor.dk.

Alligevel er det smart at kende de gode kilder til at få nok af mineralet – og her er der godt nyt til folk med hang til varme drikke.

Kaffe og te er nemlig blandt andet rigtig gode kilder til at få nok mangan.

I galleriet ovenfor kan du se hvilke andre fødevarer, der er gode kilder til mineralet.

Symptomer på mangel på mangan

Som beskrevet er det yderst sjældent, at man kan komme til at lide af mangel på mangan.

Faktisk skriver Apoteket.dk, at det kun en gang i historien er beskrevet, at et menneske led af mangel på mangan.

Artiklen fortsætter under videoen

Her var symptomerne vægttab, udslæt og ændringer i negle- og hårvæksten.

2,5 – 5,0 mg menes at være nok mangan til at dække det daglige behov, og det får langt de fleste dækket gennem kosten.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan føles mangel på mangan?

Vægttab, udslæt og ændringer i negle- og hårvæksten er de eneste observerede symptomer.

Hvor meget mangan skal man have?

2,5 -5 milligram dagligt.

Del din kommentar