Skip to main content

Knap hver tredje dumper syn: Undgå det nemt

Det er især ældre biler over 10 år, som ikke godkendes til syn.

KLIK IGENNEM GALLERIET OG SE NOGLE TYPISKE FEJL. Foto: Scanpix
KLIK IGENNEM GALLERIET OG SE NOGLE TYPISKE FEJL. Foto: Scanpix
Hvis mønsterdybden på dækkene er slidt ned til dækkets slidindikator, som på personbiler er 1,6 mm. Er mønsterdybden under 1,6 mm, medfører det udover omsyn også et køreforbud. Foto: Scanpix
Hvis mønsterdybden på dækkene er slidt ned til dækkets slidindikator, som på personbiler er 1,6 mm. Er mønsterdybden under 1,6 mm, medfører det udover omsyn også et køreforbud. Foto: Scanpix
Utæt eller utilstrækkelig fastgørelse af udstødningsrøret. Foto: Scanpix
Utæt eller utilstrækkelig fastgørelse af udstødningsrøret. Foto: Scanpix
En defekt kobling på bilen. Foto: Scanpix
En defekt kobling på bilen. Foto: Scanpix
Et defekt horn. Foto: Scanpix
Et defekt horn. Foto: Scanpix
Et el-stik til anhængertrækket der ikke virker korrekt. Foto: Scanpix
Et el-stik til anhængertrækket der ikke virker korrekt. Foto: Scanpix
For stort oliespild fra motoren. Foto: Scanpix
For stort oliespild fra motoren. Foto: Scanpix
Manglende reflekser på køretøjet. Foto: Scanpix
Manglende reflekser på køretøjet. Foto: Scanpix
En nærlyslygte der er fejljusteret eller ikke virker. Foto: Scanpix
En nærlyslygte der er fejljusteret eller ikke virker. Foto: Scanpix
En tågeforlygte der ikke virker. Foto: Scanpix
En tågeforlygte der ikke virker. Foto: Scanpix
En stoplygte der ikke virker. Foto: Scanpix
En stoplygte der ikke virker. Foto: Scanpix
En blinklygte der ikke virker. Foto: Scanpix
En blinklygte der ikke virker. Foto: Scanpix
En baglygte der ikke virker. Foto: Scanpix
En baglygte der ikke virker. Foto: Scanpix

Et relativt nyt EU-direktiv, der trådte i kraft i 2018, har gjort, at utroligt mange biler nu dumper deres syn i første omgang.

Det forklarer teknisk chef hos Applus Bilsyn, Lars Kiholm, i en pressemeddelelse:

– Efter EU-direktivet trådte i kraft 20. maj sidste år, er kravene til bilens lygter blevet strammet gevaldigt. Mere end 29% af bilerne over 10 år har fejl på lygterne. Til sammenligning er der kun lygtefejl på små 5% af bilerne under fem år. Mere end hver fjerde bil over 10 år dumper til bilsyn, mens det kun sker for 4% af bilerne under fem år, siger Lars Kiholm.

Klar det hjemmefra

Mange af tingene behøver man dog ikke en fagmand for at fikse.

Man kan – lettest sammen med en anden – selv tjekke positions- og bremselyset. Samt nummerpladelyset, der ofte sprænger, fortæller Lars Kiholm.

Men den anden ting, der typisk går galt – bremserne – skal man en tur på værksted for at få fikset.

– Men det kan være svært at mærke om styretøjet, bremserne og støddæmperne fungerer, som de skal. Ofte vender man sig til at træde hårdt på en slidt bremse, og at bilen gynger, fordi støddæmperne er slidte. Det bliver helt normalt, siger Lars Kiholm.

Del din kommentar