Lånefirma dømt – men de vil ikke betale tilbage af egen vilje

Virksomheden ViaBill blev i april 2018 dømt til at tilbagebetale ulovligt opkrævede gebyrer. Men ViaBill vil ikke betale reminder-gebyrerne automatisk - kun hvis de enkelte forbrugere stiller krav om det.

ViaBill vil ikke betale ulovligt opkrævede gebyrer tilbage. Arkivfoto: Bax Lindhardt/Scanpix
Udgivet Opdateret

Låne-udbyderen ViaBill vil ikke betale tilbage til kunderne. Firmaet, der især gør sig i hurtige og nemme lån til onlinekøb, blev i april 2018 dømt til at tilbagebetale ulovligt opkrævede gebyrer.

ViaBill – der tilbyder afbetalingsordninger til kunderne i en lang række danske netbutikker – opkrævede et gebyr på 39 kroner, hvis forbrugerne ikke betalte deres månedlige ydelse senest den 20. i måneden.

Gebyret blev opkrævet under betegnelsen ”autopay-gebyr” og senere ”reminder fee”.

Kunderne modtog således ikke en rykkerskrivelse, sådan som renteloven kræver.

Skal tilbagebetale uanset eventuel underskrift

Men det går altså ikke, skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Ved dom afsagt den 6. april 2018 blev ViaBill dømt til at tilbagebetale begge former gebyrer, da de var i strid med rentelovens forbrugerbeskyttende regler.

Derfor var det også ligegyldigt, om forbrugerne havde skrevet under på aftalevilkår, der forpligtede dem til at betale gebyrerne.

Gebyrerne er nemlig ugyldige, uanset hvad forbrugerne har accepteret eller skrevet under på.

ViaBill vil ikke betale reminder-gebyr tilbage

Men nu har ViaBill oplyst, at de særlige reminder-gebyr kun vil blive betalt tilbage, hvis de enkelte forbrugere stiller krav om det.

Formelt har ViaBill oplyst, at virksomheden vil tilbagebetale de ulovligt opkrævede og ugyldige gebyrer, som Sø- og Handelsretten har dømt ViaBill til at tilbagebetale.

Dommen påbyder dog kun virksomheden at tilbagebetale de såkaldte autopay-gebyrer automatisk.

Dommen fastslår også, at reminder-gebyret var ulovligt og ugyldigt, men retten har ikke påbudt ViaBill at betale reminder-gebyrerne tilbage automatisk.

Kunder skal henvende sig til ViaBill

Derfor vil ViaBill kun tilbagebetale reminder-gebyrerne, hvis den enkelte kunde selv stiller krav om det.

Forbrugerombudsmanden anbefaler derfor forbrugere, der er blevet opkrævet reminder-gebyrer, at de skriver til ViaBill og kræve gebyrerne tilbage.

Forbrugere, der stadig har gæld til ViaBill, har mulighed for i stedet at modregne gebyrerne i deres gæld.

Forbrugerombudsmandens tidligere pressemeddelelser i sagen kan ses her.

Powered by Labrador CMS