Skip to main content

Nye regler: Sådan vil EU begrænse din kørsel

EU vil begrænse din kørsel med en række tiltag. Det hele handler dog om sikkerhed.

EU mangler blot den endelige godkendelse, før en række nye trafik-tiltag skal ændre den måde, vi kører bil. KLIK dig gennem galleriet og se de vigtigste. Foto: Scanpix
EU mangler blot den endelige godkendelse, før en række nye trafik-tiltag skal ændre den måde, vi kører bil. KLIK dig gennem galleriet og se de vigtigste. Foto: Scanpix
Avanceret automatisk nødbremse i varebiler og personbiler. Foto: Scanpix
Avanceret automatisk nødbremse i varebiler og personbiler. Foto: Scanpix
Integreret alkolås i personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Foto: Scanpix
Integreret alkolås i personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Foto: Scanpix
En måling af din opmærksomhed evt. ved udmattethed. Gælder i personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Foto: Scanpix
En måling af din opmærksomhed evt. ved udmattethed. Gælder i personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Foto: Scanpix
Nyt tiltag skal sikre bedre udsyn og opmærksomhed på udfordringer og forankørende som for eksempel cyklister. Foto: Scanpix
Nyt tiltag skal sikre bedre udsyn og opmærksomhed på udfordringer og forankørende som for eksempel cyklister. Foto: Scanpix
En slags sort boks, som de kendes fra fly, skal også installeres i bilerne. De bliver aktiveret ved hændelser – det vil sige uheld. Foto: Scanpix
En slags sort boks, som de kendes fra fly, skal også installeres i bilerne. De bliver aktiveret ved hændelser – det vil sige uheld. Foto: Scanpix
Forbedrede sikkerhedsseler vil også blive standard. Det kræver selvfølgelig, at man bruger dem, hvis det skal hjælpe. Derfor installeres der også sele-alarmer. Foto: Scanpix
Forbedrede sikkerhedsseler vil også blive standard. Det kræver selvfølgelig, at man bruger dem, hvis det skal hjælpe. Derfor installeres der også sele-alarmer. Foto: Scanpix
Ny teknologi skal udrulles til alle person- og varebiler, der således af sig selv skal hjælpe med at holde den korrekte vejbane. Foto: Scanpix
Ny teknologi skal udrulles til alle person- og varebiler, der således af sig selv skal hjælpe med at holde den korrekte vejbane. Foto: Scanpix
En halvtom motorvej virker for nogle tillokkende til at køre hurtigere, end skiltene siger, man må. Det bliver der dog ifølge EU ikke noget af, for automatiske bremser skal standse accelerationen, når man overskrider fartgrænsen. Foto: Scanpix
En halvtom motorvej virker for nogle tillokkende til at køre hurtigere, end skiltene siger, man må. Det bliver der dog ifølge EU ikke noget af, for automatiske bremser skal standse accelerationen, når man overskrider fartgrænsen. Foto: Scanpix
Det kan snart være slut med selv at dreje hovedet, når du skal bakke. EU vil have installeret bakkameraer eller sensorer i kommende biler. Foto: Scanpix
Det kan snart være slut med selv at dreje hovedet, når du skal bakke. EU vil have installeret bakkameraer eller sensorer i kommende biler. Foto: Scanpix
Der skal fremover installeres dæktryksmålere i nye biler, mener EU. Foto: Scanpix
Der skal fremover installeres dæktryksmålere i nye biler, mener EU. Foto: Scanpix

Med en særdeles omfattende samling af sikkerhedsforanstaltninger, som EU-Parlamentet, -Kommissionen og Det Europæiske Råd er nået til enighed om, vil EU altså begrænse din kørsel betragtelig.

Blandt andet vil der kunne indføres en automatisk bremse, der standser bilens acceleration, når hastigheden overskrider den i området skiltede hastighed.

I en pressemeddelelse fra EU fremgår det, at aftalen nu egentlig blot mangler en endelig godkendelse. Til gengæld er det ikke nødvendigvis skidt med de kommende begrænsninger. De skal rulles ud inden 2022 – rundt regnet.

Det hele handler nemlig om sikkerhed.

Ingen skader

EU har det som erklæret mål, at der ikke må ske dødsfald eller alvorlige kvæstelser i trafikken i 2050, og i den forbindelse er denne nye aftale et solidt skridt på vejen, mener EU altså.

For ifølge de foreløbige undersøgelser vil de besluttede begrænsninger og foranstaltninger kunne redde op mod 25.000 liv omkring år 2038, lyder fremskrivningen. De seneste opgørelser viser, at godt 25.000 mennesker dør på EU-vejene hvert år. Langt de fleste som følge af menneskelige fejl, siger den ansvarlige EU-kommissær Elżbieta Bieńkowska i pressemeddelelsen, du finder her.

– Vi kan og skal handle for at ændre dette. Med nye avancerede sikkerhedsfunktioner, der bliver obligatoriske, kan vi have samme slags indflydelse, som da sikkerhedsseler først blev introduceret. Mange af de nye funktioner eksisterer allerede, især i dyre køretøjer. Nu hæver vi sikkerhedsniveauet på tværs af bordet og baner vejen for fremtiden.

Del din kommentar