Nyt middel mod “shitstorms”

Pressefoto.
Udgivet Opdateret

Dansk marketingbureau lancerer, som de første i verden, et produkt, der kan beskytte virksomheder som 3 Mobil og Jensens Bøfhus mod shitstorms og dårlig omtale på nettet. Og det kan der være brug for, viser en undersøgelse.

Som de første i verden slog det danske marketingbureau ATAK A/S i starten af februar i år dørene op for et helt nyt produkt for virksomheder, der går under navnet Safeonnet. Det fungerer på samme måde som en forsikring og kan beskytte virksomheder mod fænomenet ”shitstorms” og mod dårlig omtale på nettet generelt.

Og det kan der være brug for, viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov i samarbejde med Safeonnet har foretaget omkring danskernes digitale adfærd inden køb, hvilken understøtter virksomheders behov for at kunne beskytte sig mod dårlig omtale på nettet.

Bare én dårlig anmeldelse kan skade

Undersøgelsen viser blandt andet, at godt fire ud af ti danskere altid eller ofte søger efter omtale af en virksomhed online, inden de handler eller indgår samarbejde med den. Derudover viser undersøgelsen, at omtale og anmeldelser af virksomheder på nettet har en helt afgørende betydning for knapt 6 ud af 10 danskere, når det kommer til deres købsbeslutning.

Det betyder, at bare én enkelt dårlig anmeldelse på nettet kan have store konsekvenser for en virksomhed. Faktisk viser undersøgelsen, at intet mindre end 70 % af alle danskere direkte ville fravælge at handle hos eller indgå et samarbejde med en virksomhed, hvis de stødte på negativ omtale eller dårlige anmeldelser af den på nettet.

Det kan netop komme til at gøre ondt på virksomheder, der har været fanget i en shitstorm, som eksempelvis 3 Mobil og Jensens Bøfhus.

Dårlig omtale er nutidens gidseltagning

Ifølge markedsføringsekspert William Atak, manden bag ATAK A/S og Safeonnet, har et godt omdømme på nettet aldrig været vigtigere, end det er i dag. Google er dit online visitkort, og finder potentielle kunder eller samarbejdspartnere negativ omtale om din virksomhed her, efterlades et dårligt indtryk.

Samtidigt påpeger han, at dårlig omtale kan være både velfortjent og ufortjent, men dog ofte opstår på baggrund af misforståelser – samt inden nogen mægling har fundet sted. Det betyder, at bare én fejltagelse eller misforståelse i en restaurant eller hos en kundeservicemedarbejder kan resultere i en dårlig anmeldelse, hvilket kan have store konsekvenser for virksomheden:

– Det er forkasteligt, at en hel virksomhed kan blive hængt ud offentligt, fordi én person har haft én dårlig oplevelse på grund af én person i en hel virksomhed. Dårlig omtale er nutidens gidseltagning – og det skal tages seriøst, mener William Atak.

Målet med Safeonnet er at hjælpe virksomheder med at bevare deres gode omdømme på nettet, at forhindre nedgang i deres omsætning samt dermed at undgå tab af arbejdspladser.

Powered by Labrador CMS