Pas på når du vælger billån

En billig bil kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis du ikke vælger det rette billån. Læs her hvad du skal huske, når du låner pengene.

Udgivet Opdateret

Danske bilkøbere foretrækker fortsat deres biler små eller i hvert fald billige. Danmarks mest solgte bil indtil videre i år er en Volkswagen Up, som med en startpris på 89.996 kroner er både lille og relativt billig.

Men med mindre du har spinket og sparet for at få råd til den lille tysker, er det langt fra uvæsentligt, hvilket billån du vælger.

Ifølge en prissammenligning på Mybanker.dk kan en bil til 89.996 kroner ende med at koste dig enten 104.496 kroner eller 146.832 kroner efter syv år, alt efter hvilket banklån du vælger. Prisforskellen på 42.336 kroner svarer til halvdelen af bilens værdi.

Det er vigtigt at have fokus på, hvor meget du samlet skal betale for bilen, og hvor længe du regner med at have den, siger økonom og partner i Mybanker, Morten Westergaard.

– Hvis du ved, at du skal have bilen i syv år, er det måske billigere at lade bilforhandleren finansiere dit lån. Deres renter er ofte lavere end bankernes, siger han.

Men til gengæld skal du holde øje med den såkaldte stiftelsesprovision også kendt som etableringsgebyr.

Det er ifølge Morten Westergaard ikke ualmindeligt, at en bilforhandler kræver 10-15.000 kroner i gebyrer for at oprette et lån på en bil til under 100.000 kroner.

– Takket være de høje afgifter på biler i Danmark, tjener bilforhandleren nemlig ikke nok på selve bilen, og derfor skal han tjene penge på andre ting, som for eksempel finansiering, vurderer Morten Westergaard.

Så vil du gerne sælge din bil efter måske tre til fire år, er pengene til det høje etableringsgebyr tabt. Og derfor vil tabet ved et lån hos bilforhandleren være større, end hvis du havde valgt et lån med en højere rente og færre gebyrer i en bank.

Derfor er det vigtigt, at du ikke bare accepterer den pris, forhandleren tilbyder, siger biløkonom hos FDM, Allan Skytte Christensen. Bilforhandlere vil med deres lave renter ofte være billiger end bankerne, men det kræver måske, at du kan forhandle.

– Det er op til den enkelte bilforhandlers samvittighed, om han tager 2000 eller 12.000 kroner i stiftelsesprovision. Rigtig mange ting er til forhandling, det vil sige gebyrer, men også rustbeskyttelse og ekstraudstyr, siger han.

Og så kan det godt betale sig at skrabe sammen og leve af risengrød, indtil du har nok til en udbetaling på bilen, vurderer de to økonomer.

Jo lavere lån du har i bilen, desto mindre skal du betale i renter. Ofte kræver bilforhandlere en udbetaling for at kunne tilbyde den attraktive rente på mindre end to procent.

Fakta:

– På bankernes hjemmesider og prissammenligningssider som Mikonomi, Mybanker og Bilpriser.dk m.fl. kan du se, hvor meget det koster at finansiere dit billån i en bank.

– Du kan også låne pengene hos bilforhandleren. Lånet er som regel ikke finansieret af den enkelte bilforhandler, men gennem et finansieringsselskab.

– Der er solgt ca. 40.000 såkaldte mikrobiler (Volkswagen Up, Peugeot 108, Toyota Aygo, Suzuki Celerio, Hyundai i10) i 2015 indtil videre. Bilerne repræsenterer 24 procent af bilsalget i Danmark.

Kilde: De Danske Bilimportører

/ritzau/FOKUS

Powered by Labrador CMS