Skip to main content

Prøver at løse Letbane-kaos

Aflyste afgange er frustrerende, særligt når kommunikationen halter. Men det bliver der lavet om på

Aarhus Letbane har oplevet driftsproblemer og dermed frustrerede kunder, flere gange i 2021. Foto: Peter Koch

Aarhus Letbane har oplevet driftsproblemer og dermed frustrerede kunder, flere gange i 2021. Foto: Peter Koch

Blandt de pendlere, der dagligt rejser med Aarhus Letbane, kan man for tiden spore forsigtig optimisme.

Godt nok drillede vejret i januar, og godt nok er der rent teknisk stadig nogle udfordringer, når det kommer til annonceringer af driftsproblemer.

Men hos pendlerne oplever man, at Midttrafik, der blandt andet oplyser om aflysninger og forsinkelser i den kollektive trafik i blandt andet Aarhus, lytter og prøver at løse problemerne.

– Vi er meget tilfredse med, at der sker noget positivt, siger Hans Michael Betsch. Han er læge på Skejby Universitetshospital, og når han skal til og fra arbejde, bruger han Aarhus Letbane.

Det skal helst køre

Hans Michael Betsch har bosat sig et sted, hvor der er adgang til offentlig transport, og i husstanden har man fravalgt bil nummer to, fordi Hans Michael Betsch gerne vil støtte den offentlige transport, for hans vedkommende Aarhus Letbane.

Det kræver dog, at tingene kører på skinner, og som Newsbreak.dk tidligere har fortalt, har Aarhus Letbane haft driftsproblemer, det Hans Michael Betsch kalder for isaflysninger, blandt andet i starten af året.

Nu, hvor kalenderen bevæger sig mod marts, er Hans Michael Betsch dog glad for at han, og andre medlemmer af Facebook-gruppen Letbanen passagerklub, har været i kontakt med blandt andet Midttrafik om problemerne.

Tekniske udfordringer

Hans Michael Betsch, og andre pendlere, står i en situation, hvor eventuelle forsinkelser med et letbanetog bliver meldt automatisk ud på blandt andet infoskærme på Letbanens standsningssteder. Det samme bliver meldt ud via Rejseplanen og Midttrafik live.

Men hvis togdriften går helt ned, skal dette tastes manuelt ind i et computersystem.

– De manglende data om aflysninger giver udfordringer på skærmene på perronerne. Her vil kunderne opleve, at deres afgang står som om, den kommer eller er forsinket på skærmene, for så at forsvinde helt, når afgangen bliver aflyst manuelt. Det samme problem gør sig gældende i Rejseplanen og Midttrafik live, oplyser Martin Boisen Tams, Funktionsleder Trafikservice hos Midttrafik, i en mail til Newsbreak.dk.

En del af problemet bunder i, at hvor bybusserne i Aarhus er en del af et automatisk system, hvor rejsende slet og ret kan følge enkelte bussers kørsel på et kort, befinder Aarhus Letbane sig ikke i det samme system. Derfor har rejsende med Aarhus Letbane ikke helt de samme muligheder, som rejsende med bybusserne i Aarhus.

Martin Boisen Tams oplyser, at man hos Midttrafik samarbejder med både Aarhus Letbane og Keolis, der har ansvaret for den daglige drift af Aarhus Letbane, om forskellige løsninger og processer.

Målet er, at rejsende i fremtiden modtager varsling om driftsproblemer i bedre tid.

– Vi er ikke i mål endnu, men arbejder benhårdt på at forbedre informationerne, så vores kunder har mulighed for at træffe andre transportvalg og komme frem til tiden, hvis der opstår akutte driftsforstyrrelser på Letbanen, oplyser Martin Boisen Tams.

Positivt stemt

Hans Michael Betsch fortæller, at stemningen i Facebook-gruppen Letbanen passagerklub overordnet set er den samme, som den var for en måned siden, da Newsbreak.dk også omtalte problemerne på Aarhus Letbane.

I Facebook-gruppen er de rejsende frustrerede og bekymrede for, om togene nu også kører hver gang, men Hans Michael Betsch understreger, at driften af Aarhus Letbane fungerer langt bedre i dag, end da letbanen begyndte at køre. Han kalder det for en brugbar forbindelse, og han fortæller, at han har valgt Aarhus Letbane til af lyst, ikke af nød.

– Det er livskvalitet. Men hvis det var megabøvlet ville jeg genoverveje det, om jeg skal have en elcykel, eller en bil nummer to. Vi er slet ikke i nærheden af det, tværtimod, siger Hans Michael Betsch.

Del din kommentar