Skip to main content

Sådan spiser du mindre kød uden at sulte

De nye kostråd indeholder ikke bare en opfordring til at spise mindre kød

Er du på bar bund, når du skal finde en erstatning til det kød, du normalt bruger i aftensmaden? Galleriet samler op på det, de nye kostråd anbefaler dig at spise. Foto: jasleen_kaur/Wkimedia Commons KLIK for mere.
Er du på bar bund, når du skal finde en erstatning til det kød, du normalt bruger i aftensmaden? Galleriet samler op på det, de nye kostråd anbefaler dig at spise. Foto: jasleen_kaur/Wkimedia Commons KLIK for mere.
Brune, hvide og sorte bønner kan eksempelvis indgå i retten chili con carne, bare helt uden kød. Du skal tage udgangspunkt i, at 100 gram tilberedte bønner kan erstatte 100 gram kød.  Foto: Scanpix.
Brune, hvide og sorte bønner kan eksempelvis indgå i retten chili con carne, bare helt uden kød. Du skal tage udgangspunkt i, at 100 gram tilberedte bønner kan erstatte 100 gram kød. Foto: Scanpix.
Linser findes i alverdens farver, blandt andet røde, sorte og grønne. Sidstnævnte kan indgå i en version af den indiske ret dal, hvor linserne bliver brugt som proteinkilde i stedet for kød.  Foto: Scanpix.
Linser findes i alverdens farver, blandt andet røde, sorte og grønne. Sidstnævnte kan indgå i en version af den indiske ret dal, hvor linserne bliver brugt som proteinkilde i stedet for kød. Foto: Scanpix.
Tilberedte kidneybønner kan indgå i en pastasalat i stedet for det kød, du normalt ville bruge. Foto: Scanpix.
Tilberedte kidneybønner kan indgå i en pastasalat i stedet for det kød, du normalt ville bruge. Foto: Scanpix.
Hvis du har smagt hummus, har du smagt kikærter. Men ærterne kan også indgå i en karryret, hvor den stærke karry og de cremede ærter komplimenterer hinanden. Foto: Scanpix.
Hvis du har smagt hummus, har du smagt kikærter. Men ærterne kan også indgå i en karryret, hvor den stærke karry og de cremede ærter komplimenterer hinanden. Foto: Scanpix.
Hvis du vil følge de nye kostråd, bør du spise flere nødder. Sundhedsstyrelsen anbefaler cirka 30 gram om dagen. Her ses hasselnødden. Foto: Scanpix.
Hvis du vil følge de nye kostråd, bør du spise flere nødder. Sundhedsstyrelsen anbefaler cirka 30 gram om dagen. Her ses hasselnødden. Foto: Scanpix.

I starten af året lancerede Fødevareministeriet nye kostråd for danskerne, og med det fulgte en opfordring til at spise mindre kød.

Anbefalingen er nu, at du ikke spiser mere end 350 gram kød om ugen, men det betyder ikke, at du skal sulte.

Læser man de officielle kostråd igennem, kan man se, at anbefalingen om at spise mindre kød betyder, at man anbefales at spise blandt andet bælgfrugter og fisk i stedet.

I galleriet til denne artikel kan du se eksempler på de fødevarer, du anbefales at vælge til i stedet for kød. I galleriet kommer der også bud på retter, du kan kaste dig ud i, hvor de forskellige ingredienser helt erstatter kød i forskellige former og farver.

Del din kommentar