Skip to main content

Sådan undgår du brune bananer

Tit køber man ti for en tyver - så det hænder rigtigt ofte, at man må smide bananer ud, der er blevet bløde og brune.

Øv! Et trist syn. Klik videre og få de bedste råd til at undgå de brune bananer. (Foto: Shutterstock)
Øv! Et trist syn. Klik videre og få de bedste råd til at undgå de brune bananer. (Foto: Shutterstock)
Opbevar dine bananer separat fra andre frugter. (Foto: Shutterstock)
Opbevar dine bananer separat fra andre frugter. (Foto: Shutterstock)
Opbevar dem helst i et mørkt skab. (Foto: Shutterstock)
Opbevar dem helst i et mørkt skab. (Foto: Shutterstock)
Om muligt skal bananer opbevares ved mellem 12 og 15 grader. (Foto: Shutterstock)
Om muligt skal bananer opbevares ved mellem 12 og 15 grader. (Foto: Shutterstock)
Lad være med at købe flere bananer, end du kan nå at spise. (Foto: Shutterstock)
Lad være med at købe flere bananer, end du kan nå at spise. (Foto: Shutterstock)
Et gammelt trick – forsegl “stænglen” på dine bananer, så de undgår luft. (Foto: Shutterstock) KLIK VIDERE OG SE, HVORFOR DU BØR SPISE MASSER AF BANANER.
Et gammelt trick – forsegl “stænglen” på dine bananer, så de undgår luft. (Foto: Shutterstock) KLIK VIDERE OG SE, HVORFOR DU BØR SPISE MASSER AF BANANER.
Hvis man spiser meget frugt – som bananer – så er man mindre udsat for nyrekræft, viser et stort studie fra Sverige. Foto: Scanpix
Hvis man spiser meget frugt – som bananer – så er man mindre udsat for nyrekræft, viser et stort studie fra Sverige. Foto: Scanpix
Bananer er fyldt med kalcium, hvilket er godt for dig. Det hjælper med at omsætte næring i kroppen. Foto: Scanpix
Bananer er fyldt med kalcium, hvilket er godt for dig. Det hjælper med at omsætte næring i kroppen. Foto: Scanpix
Hvis du spiser mange bananer, så forbliver du også  i væskebalance. Foto: Scanpix
Hvis du spiser mange bananer, så forbliver du også i væskebalance. Foto: Scanpix
Bananer er gode for din mave, da den indeholder godt med fiber. Foto: Scanpix
Bananer er gode for din mave, da den indeholder godt med fiber. Foto: Scanpix
Bananaer er rig på vitamin B6. Det hjælper blandt andet gravide med at udvikle barnets hjerne. Foto: Scanpix
Bananaer er rig på vitamin B6. Det hjælper blandt andet gravide med at udvikle barnets hjerne. Foto: Scanpix
Bananer kan holde appetitten i skak, fordi den er rig på fibre. Foto: Scanpix
Bananer kan holde appetitten i skak, fordi den er rig på fibre. Foto: Scanpix
Hvis du spiser bananer efter træning, så hjælper det også i restitutionsprocessen. Foto: Scanpix
Hvis du spiser bananer efter træning, så hjælper det også i restitutionsprocessen. Foto: Scanpix
Bananer kan bruges til at erstatte sukker i bagning. Foto: Scanpix
Bananer kan bruges til at erstatte sukker i bagning. Foto: Scanpix
Bananer er godt for dit hjerte. De indeholder stoffer, der hjælper mod forhøjet blodtryk, mens det hjælper med at sænke risikoen for hjertestop. Foto: Scanpix
Bananer er godt for dit hjerte. De indeholder stoffer, der hjælper mod forhøjet blodtryk, mens det hjælper med at sænke risikoen for hjertestop. Foto: Scanpix
Bananer er perfekt inden din træning, da den er rig på naturlig sukker. Foto: Scanpix
Bananer er perfekt inden din træning, da den er rig på naturlig sukker. Foto: Scanpix

Det er hverken godt for pengepung eller miljø at smide madvarer ud – alligevel er der mange af os, der ofte køber flere bananer end vi kan nå at spise, inden du går til.

Nok har brune bananer også en vis værdi – men der er vist grænser for, hvor megen banankage man kan spise, før det sætter sig på sidebenene.

Men hvad gør man så, for at få bananer til at holde længere? Der er mange skrøner og vandrehistorier, men de bedste tips har vi samlet i galleriet over artiklen.

Bananen er brun: Du kan stadig bruge den

Løber tiden alligevel fra dig, er der ingen grund til at smide dine bananer ud.

Den kan bruges i bagning – både til for eksempel banankage – men også som en erstatning for sukker.

En tur på panden giver også mening – en stegt banan er glimrende tilbehør.

Kilde: Godt.no

Del din kommentar