Skip to main content

Skader du din bil ubevidst?

Det kan koste dyrt, hvis man ikke vedligeholder og passer på bilen

Hvis du lader vinduesviskerne kæmpe sig vej gennem nattens frost på bilruden, så risikerer du, at viskermotoren brænder sammen. KLIK VIDERE OG SE 10 BILFEJL, MAN IKKE SELV MÅ FIKSE. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix)
Hvis du lader vinduesviskerne kæmpe sig vej gennem nattens frost på bilruden, så risikerer du, at viskermotoren brænder sammen. KLIK VIDERE OG SE 10 BILFEJL, MAN IKKE SELV MÅ FIKSE. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix)
Hvis du har automatgear i din bil, skal du tage bilen til mekaniker, hvis der er noget galt med gearsystemet. Automatgearet er ofte et meget avanceret system, som man hurtigt kan komme til at ødelægge, hvis man giver sig i kast med det. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Hvis du har automatgear i din bil, skal du tage bilen til mekaniker, hvis der er noget galt med gearsystemet. Automatgearet er ofte et meget avanceret system, som man hurtigt kan komme til at ødelægge, hvis man giver sig i kast med det. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Det samme gælder fejl i bilen elektronik. Moderne biler har fået meget avanceret elektroniske systemer, som det er bedst, at en fagperson kigger på. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Det samme gælder fejl i bilen elektronik. Moderne biler har fået meget avanceret elektroniske systemer, som det er bedst, at en fagperson kigger på. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Hvis der er problemer med koblingen, vil du ofte være nødt til at køre bilen til mekaniker. Ved de fleste biltyper vil du nemlig ikke kunne komme til at nå koblingen, medmindre du tager selve motoren ud af bilen. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Hvis der er problemer med koblingen, vil du ofte være nødt til at køre bilen til mekaniker. Ved de fleste biltyper vil du nemlig ikke kunne komme til at nå koblingen, medmindre du tager selve motoren ud af bilen. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Hvis din bil har et mærke-bestemt system, som der er problemer med, bør du altid tage bilen til en autoriseret mekaniker. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Hvis din bil har et mærke-bestemt system, som der er problemer med, bør du altid tage bilen til en autoriseret mekaniker. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Man kan for så vidt godt selv skifte forruden på sin bil – men det kræver, at man virkelig ved, hvad man gør. Hvis forruden er monteret forkert kan det udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko, og oftest vil det være langt bedre, hvis man får en mekaniker til at gøre det. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Man kan for så vidt godt selv skifte forruden på sin bil – men det kræver, at man virkelig ved, hvad man gør. Hvis forruden er monteret forkert kan det udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko, og oftest vil det være langt bedre, hvis man får en mekaniker til at gøre det. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Bemærker du pludselig, at der kommer en svovlignende lugt fra din bil – så er det med at få den på værksted med det samme.  Det er nemlig et tegn på, at katalysatoren er stået af, og det skal man få repareret af en professionel. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Bemærker du pludselig, at der kommer en svovlignende lugt fra din bil – så er det med at få den på værksted med det samme. Det er nemlig et tegn på, at katalysatoren er stået af, og det skal man få repareret af en professionel. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Buler og skrammer kan man sagtens ordne selv – men er der kommet skader på selve vognstellet på bilen, skal man få det fikset hos en mekaniker. Bilens vognstel betyder meget for sikkerheden, så det er ikke en af de reparationer, man skal udsætte. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Buler og skrammer kan man sagtens ordne selv – men er der kommet skader på selve vognstellet på bilen, skal man få det fikset hos en mekaniker. Bilens vognstel betyder meget for sikkerheden, så det er ikke en af de reparationer, man skal udsætte. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Det kan være fristende selv at forsøge at reparere aircondition-anlægget i bilen. Men det er ofte meget avanceret udstyr, hvor man kan komme lave endnu mere ravage, hvis man prøver selv. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Det kan være fristende selv at forsøge at reparere aircondition-anlægget i bilen. Men det er ofte meget avanceret udstyr, hvor man kan komme lave endnu mere ravage, hvis man prøver selv. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Man skal passe godt på, hvis man selv forsøger sig med at reparere end airbag. Mekanismen er voldsom – oftest vil der ske en lille eksplosion, når airbaggen udløses – så man skal passe på, man ikke kommer til skade. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Man skal passe godt på, hvis man selv forsøger sig med at reparere end airbag. Mekanismen er voldsom – oftest vil der ske en lille eksplosion, når airbaggen udløses – så man skal passe på, man ikke kommer til skade. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Er der problemer med differentialgearet skal du aldrig prøve selv at reparere det. Det er en så følsom mekanisme, at du hellere må lade fagfolk om det. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
Er der problemer med differentialgearet skal du aldrig prøve selv at reparere det. Det er en så følsom mekanisme, at du hellere må lade fagfolk om det. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
I det hele taget gælder tommelfingerreglen, at jo mindre erfaring med at reparere biler du har, jo mindre skal du selv reparere. Byg din bil-erfaring op trinvist. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.
I det hele taget gælder tommelfingerreglen, at jo mindre erfaring med at reparere biler du har, jo mindre skal du selv reparere. Byg din bil-erfaring op trinvist. Kilde: Reader’s Digest. Arkivfoto.

Her kommer fem ting, der bør undgås eller ændres i adfærden, hvis man vil slippe for skader på bilen og kedelige udgifter.

1) Fugleklatter

Selv om det ser harmløst ud, når nedfaldne bær eller fugleklatter har ramt bilen, så risikerer det at ødelægge lakken, hvis man lader dem ligge for længe.

– Fugleklatten består af syre fra dyrets mave, og det ætser lakken på bilen, siger Yasser Abaiji, der er teknisk rådgiver hos FDM.

Foden væk fra koblingen

2) Koblingen

Hvis man er typen, der bruger koblingen til at bremse bilen, når man holder på en bakke, eller har man generelt for vane at køre rundt med den ene fod let hvilende på koblingspedalen, så kan det være bekosteligt.

– Rigtig mange indrømmer, at de kører med en fod på koblingspedalen inde i byen, så de hele tiden er klar. Det er især ældre, siger Frank Sørensen, der er mekaniker og driver Automester i Odense.

– Men koblingen bliver varm og kan gå i stykker af det, forsætter han.

Hvor lang tid, der går, før det sker, er meget forskelligt, men han har et par kunder, der kommer hvert år for at få skiftet koblingen. Og det kan altså blive en dyr omgang.

– I bedste fald slider man kun koblingen op, men i værste fald kan man ødelægge både kobling og svinghjul, og så vil det blive endnu dyrere, forklarer Yasser Abaiji.

Han vurderer, at et koblingsskifte kan koste mellem 6.000 kroner og 25.000 kroner.

Brug isskraber eller isfjerner

3) Afrimning

Når man om morgenen skal fjerne sne eller is fra ruden, kan det være fristende at fravælge isskraberen for at blive i den varme bil og lade vinduesviskerne trække sig gennem isen-

– Det er en klassiker, og i bedste fald koster det en sikring og nogle viskerblade, mens det i værste fald brænder viskermotoren af, siger Yasser Abaiji.

4) Bump på vejen

De fleste har sikkert prøvet at køre lidt for stærkt over et fartbump, hvor både billist og bilen blev raslet igennem.

Men undlad at tonse over dem. Både af sikkerhedsmæssige hensyn, men også fordi der kommer slag op gennem undervognen, hvilket undervognskomponenterne kan tage skade af, forklarer Yassar Abaiji.

Bremser og batterier tager skade

5) Service

Har bilen holdt mere stille end sædvanligt under coronakrisen, så kan det være fristende at skippe servicesynet eller negligere vedligeholdelsen af den.

– Har man ikke kørt så meget under coronakrisen, så betyder det ikke, at man ikke skal servicere og pleje den, forklarer Yasser Abaiji.

Han nævner bilens bremser og batterier, som er noget af det, der tager mest skade, når bilen ikke bliver anvendt.

Newsbreak.dk har tidligere beskrevet 10 reparationer, som man aldrig må udføre selv. De kan ses i galleriet ovenfor.

Del din kommentar