Skip to main content

Skræmmende mange danskere mangler vigtigt stof

Jernmangel er en meget udbredt i Danmark - men det er ikke uden omkostninger for dem, der lider af det.

Jernmangel kan blandt andet føre til øget træthed. KLIK VIDERE OG SE, HVILKE FØDEVARER DER ER GODE KILDER TIL JERN. Arkivfoto.
Jernmangel kan blandt andet føre til øget træthed. KLIK VIDERE OG SE, HVILKE FØDEVARER DER ER GODE KILDER TIL JERN. Arkivfoto.
Kød. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kød. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Fisk. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Fisk. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Indmad – for eksempel lever. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Indmad – for eksempel lever. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Rosiner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Rosiner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Svesker. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Svesker. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kartofler. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kartofler. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Quinoa. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Quinoa. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Spinat. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Spinat. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Linser. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Linser. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Bønner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Bønner. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Tofu. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Tofu. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.

Jernmangel er en meget udbredt lidelse i den danske befolkning.

Således viser et forskningsprojekt fra Københavns Universitet at op mod 40 procent af de danske kvinder ikke får nok af det livsvigtige mineral.

Videnskab.dk skriver, at kvinder bør indtage mellem 12 og 18 milligram jern om dagen, men den gennemsnitlige danske kvinde får kun cirka 9 milligram.

– Jernmangel er den mangeltilstand, som flest mennesker lider af på globalt plan. Specielt yngre kvinder lider af jernmangel, og det skyldes, at de regelmæssigt menstruerer og derved mister jern med blodet, og at de ikke får fyldt op igen ved at indtage en kost, som indeholder tilstrækkelige mængder jern, siger professor hos Institut for Klinisk og Forebyggende Ernæring på Københavns Universitet, Susanne Gjedsted Bügel, til Videnskab.dk.

Symptomer på jernmangel

Ifølge Netdoktor.dk er træthed og muskelsvaghed de første indikatorer på, at man ikke får nok jern.

Hvis man i en længere periode ikke får nok jern, kan man komme til at lide af blodmangel.

Behandlingen vil ofte være, at man i periode tager ekstra jerntilskud. Det er dog en god idé at konsultere sin læge, før man begynder på en jernkur, da man også kan risikere at få for meget af mineralet.

Artiklen fortsætter under videoen

Mænd og ikke-menstruerende kvinder bør få 9 milligram jer per dag. Kvinder, der menstruerer, bør få 15 milligram om dagen.

I galleriet ovenfor kan du se, hvilke fødevarer du skal spise, hvis du vil være sikker på, at du får nok jern.

Graviditet og jernmangel

Hvis man er gravid, er der ifølge Netdoktor.dk en forhøjet risiko for at komme til at lide af jernmangel.

Det kan derfor i nogle tilfælde være nødvendigt med et ekstra jerntilskud ved graviditet.

I forbindelse med menstruation kan kvinder også komme til at lide af jernmangel, da en del jern udskilles med ved blødning.

FAQ:

Hvordan mærkes mangel på jern?

De mest typiske tegn er, at man bliver træt, uoplagt og eventuelt føler sig svagere i musklerne.

Hvad gør graviditet ved mangel på jern?

Er man gravid forhøjes risikoen for, at man får for lidt jern.

Hvordan forebygger man jernmangel?

Man vil ofte kunne få den jern, man har brug for gennem kosten. I galleriet ovenfor artiklen kan du se gode kilder til jern i kosten.

Hvor meget jern skal man have?

Mænd og ikke-menstruerende kvinder bør få 9 milligram per dag. Kvinder, der menstruerer, bør få 15 milligram om dagen.

Del din kommentar